L'impacte de les xarxes socials a la salut mentals dels infants i els adolescents està quedant provat en els darrers anys. Unes de les xarxes més consumides per aquest col·lectiu és TikTok, especialment generant malestar en la seva salut mental. Davant d'aquesta situació, la companyia ha anunciat que limitarà l'accés dels menors de 18 anys a una de les funcionalitats de l'app més populars: els filtres de bellesa. Tanmateix, TikTok no ha detallat com impedirà que els menors menteixin sobre la seva edat per poder accedir igualment a aquest contingut.
Pròximament, els menors de 18 anys no podran fer-se els ulls més grans de manera artificial, aixecar els llavis i suavitzar o canviar el to de la pell. No tots els filtres estaran afectats, alguns, com l'anomenat Bold Glamour, que canvia les característiques de la cara de l'usuari d'una manera que el maquillatge no pot, quedarà vetat. En canvi, els filtres còmics que afegeixen orelles de conill o nas de gos no es veuran afectats, segons detalla The Guardian.
El diari britànic recorda que en els darrers anys ha crescut la preocupació per la pressió estètica que aquests filtres de bellesa, a TikTok i altres plataformes com Instagram, generen contra els joves. Diversos joves, especialment noies, relaten que després de fer servir aquesta mena de filtres, la seva imatge real els genera rebuig. TikTok també ha anunciat que reforça els seus sistemes per bloquejar els usuaris menors de 13 anys de la plataforma. Ara, sobre com impedir que els majors de 13 no menteixin en la seva edat i se saltin la restricció de filtres encara no s'ha detallat res.
Addicció i prioritat per les persones atractives
Recentment, la ràdio pública estatunidenca (NPR) va publicar diversos documents interns de TikTok on la mateixa companyia reconeixia que la seva app és molt addictiva i nociva pels més joves. Concretament, TikTok va quantificar el nombre precís de vídeos que necessita algú per tornar-se addicte a la plataforma: 260 vídeos. "Així, en menys de 35 minuts, és probable que un usuari mitjà esdevingui addicte a la plataforma", conclouen els investigadors de l'empresa. Per altra banda, aquestes investigacions internes també apunten que l'algoritme de la plataforma promou les persones més atractives i empenyen cànons de bellesa distorsionats.
A més, un informe fet per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i publicat recentment a Nature, exposa que un de cada cinc joves espanyols passa més de dues hores al dia a TikTok, un temps que ja es considera de risc en l'ús de xarxes socials per al benestar cognitiu i emocional. El document indica que són més noies que nois les que tenen un consum de risc de TikTok. En el cas de les noies, el 24,37% de les enquestades diu passar més de dues hores al dia en aquesta xarxa social, mentre en el dels nois és del 15,45%.