Els robatoris de cable de coure i material ferroviari a la xarxa d’Adif s’han disparat en els darrers mesos, el que ha provocat retards en els trens i el conseqüent perjudici en els usuaris de les línies de Rodalies a causa dels danys a les infraestructures que es produeixen per culpa d’aquestes sostraccions. Per tal de lluitar contra aquestes actuacions delictives, que provoquen no només greuges econòmics sinó que és un problema que acaba patint l’usuari del servei, Adif (l’entitat pública depenent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana propietària de la infraestructura i encarregada de la seva gestió) ha reforçat les patrulles de seguretat privada que vigilen les seves instal·lacions i ha demanat la col·laboració dels Mossos, el que s’ha traduït en diverses detencions de presumptes lladres de material.
A l’àrea de Barcelona es multipliquen per sis
Els robatoris han augmentat en els darrers tres mesos, el que ha fet que el balanç de les sostraccions s’hagi multiplicat en el darrer any. Així, entre setembre i novembre del 2023, s’han produït 46 robatoris a tota la xarxa, la majoria de cables de coure. Segons Adif, des de l’inici de l’any s’han registrat un total 135 sostraccions de material ferroviari arreu de Catalunya, pràcticament el doble que durant tot el 2022, quan se'n van detectar 70. Però la situació és especialment greu en l’àrea de Barcelona, on els robatoris s’han multiplicat per sis en relació amb el mateix període del 2022, amb una quinzena de robatoris de cablejat, 12 dels quals han afectat l’R4, la línia més afectada. Entre els episodis més greus es troba el que es va produir a Martorell el passat 31 d’octubre, que va produir alteracions en el servei durant més de 13 hores.
Per territoris, la demarcació més afectada pels robatoris és la de Barcelona, amb 91 sostraccions, el triple que durant tot el 2022; Tarragona ocupa la segona posició, amb 33 episodis aquest 2023, gairebé el doble que el global de l’any passat, quan se’n van registrar 17; a Lleida se n’han produït deu, les mateixes que en l'exercici anterior, i l'única província que ha registrat un descens és Girona, amb un únic episodi en contraposició amb els set de l'any passat.
Les obres i l’increment de preus del coure han contribuït
Adif ha argumentat l’increment dels robatoris fonamentalment en dues causes. D’una banda, al fet que s’estan executant nombroses obres a la xarxa catalana, ja que la major part d'episodis tenen lloc en punts on s'està treballant per millorar el traçat i que són més accessibles. Entre aquestes destaquen les del corredor del Mediterrani, a Castellbisbal (Vallès Occidental); les que es duen a terme a l’R4, entre Terrassa i Manresa, on s’està implantant el Sistema Europeu de Gestió del Trànsit Ferroviari (ERTMS), o les del desdoblament de l’R3 al Vallès Oriental.
Per l’altra, segons han reconegut fonts dels gestors d’infraestructures ferroviàries a l’ACN, la situació geopolítica també ha contribuït donat que s’ha incrementat considerablement el preu del coure, el que atrau els lladres de cables que el revenen en el mercat negre, amb l'augment d’aquests fets delictius.