El mal estat de la xarxa de Rodalies ha protagonitzat l'actualitat política de les darreres setmanes, culminant en manifestacions en diversos punts del territori per exigir un servei “digne”. Tanmateix, el problema amb la xarxa ferroviària a Catalunya s'ha cronificat al llarg del temps. La xarxa de Rodalies i Regionals va patir 553 incidències greus entre principis del 2021 i agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. És a dir, es va registrar una incidència cada 2,5 dies. Així es desprèn d’una resposta del Departament de Territori a una pregunta parlamentària de Junts que inclou les incidències que van afectar més de 10.000 viatgers de Rodalies o més de 1.000 de Regionals. Segons informa l'ACN, el recompte inclou tota mena d'incidències com avaries, imprevistos —com atropellaments, obstacles a la via, robatoris de cable de coure o falta de maquinista— i limitacions temporals de velocitat.
La meitat d’incidències greus van ser per avaria a la infraestructura o el tren i la línia més afectada va ser l'R15, amb 369, que cobreix la ruta entre Barcelona i Riba-roja d'Ebre. En total aquesta mena d'incidències mencionades a la xarxa sumen un total de 553 en els 1.339 dies compresos entre gener de 2021 i l'agost de 2024. En aquestes més de 500 incidències en aquest període s'inclouen des d'errors de senyalització fins a interrupcions importants del servei com l'incendi a les instal·lacions d’Adif a Gavà el maig del 2023, l'avaria al sistema de telecomunicacions al Control de Trànsit Centralitzat (CTC) del gestor d’infraestructures ferroviàries el 9 de setembre del 2022, el robatori de coure el 12 de maig del 2024 —la mateixa jornada de les darreres eleccions al Parlament—, el descarrilament d'un Talgo a Sitges el setembre del 2022 i limitacions temporals de velocitat per diversos motius com treballs programats o incidències; o atropellaments, entre moltes altres causes.
En aquests tres anys i vuit mesos, també destaquen 34 atropellaments i almenys dues persones més que van mostrar intenció de llançar-se a la via; els 45 casos en què el tren es va demorar o suprimir davant la manca de maquinista per motius que es desconeixen —només en un cas es fa constar que és per malaltia— o els més de deu dies de treballs per restablir el tram afectat entre Girona i Caldes de Malavella pel descarrilament d'un tren de mercaderies el setembre del 2021 o tres anys més tard, el juliol del 2024, l'incendi d'un vagó amb gas liquat prop de la capital gironina.
Gran afectació per als passatgers
Del període analitzat, el 35,7% de les incidències a la xarxa Rodalies i Regional van ser greus, mentre el 64,3% de les incidències van ser més lleus. A més de factors com a errors de senyalització o accidents, els robatoris de coure han protagonitzat moltes incidències. Concretament, en les dades de la Generalitat consten una quinzena d'incidències derivades del robatori de coure amb afectacions a més de 10.000 viatgers a Rodalies o 1.000 a Regionals. Alguns casos van comportar conseqüències molt greus com el cas de Montcada la matinada del 12 de maig que va afectar totes les línies de Rodalies i que va tardar unes 48 hores a restablir completament el servei.
Les dades recopilades pel Departament de Territori no inclouen el tall de les obres de Roda de Berà, que va començar l’1 d’octubre de l’any passat i va obligar els usuaris de les comarques de Tarragona a haver d’agafar el bus en alguns trams de les línies de Regionals i a planificar amb molta antelació els seus desplaçaments per les nombroses incidències. Les afectacions, a més, no van acabar a principis de març, amb la teòrica finalització de l’obra, ja que s’han continuat acumulant nombrosos retards i encara cal enllestir els treballs a Sant Vicenç de Calders.
Tarragona i Lleida, els territoris més afectats
Les línies que sumen més jornades amb afectacions per avaries, imprevistos o limitacions temporals de velocitat van ser les de Regionals que comuniquen Barcelona amb les comarques de Tarragona i Lleida. En aquest recompte, no s’hi inclouen els dies amb disfuncions al servei a l’R2 sud. Així doncs, segons les dades de Territori, entre els anys 2021 i agost de 2024, l'R12 entre l'Hospitalet de Llobregat i Lleida via Manresa —línia ja desapareguda— va sumar seixanta-nou dies diferents amb afectacions; l'R13 entre Barcelona i Lleida per Valls, 259; l'R14 entre Barcelona i Lleida per Tarragona i Reus, 337; l'R15 entre Barcelona i Riba-roja d'Ebre, 369; l'R16 entre Barcelona i Tortosa, 359; i l'R17, entre Barcelona i Port Aventura, 298.
Pel que fa a l'R11, entre Barcelona i Portbou, va sumar 243 dies, mentre que entre les línies de Rodalies més properes a la capital catalana, l'R1 en va registrar 53, l'R2, 41, l'R3, 44, l'R4, 51, l'R7, 32 i l'R8, 17. Cal tenir en compte que a l'R11, incidències com l'incendi en el quadre de senyals de Gavà o d'altres en l'àmbit de l'R2 sud, també té efectes en els combois que uneixen Barcelona i Portbou, ja que alguns trens s'estacionen a Gavà.
Recompte de sis vagues
Pel que fa a les vagues, a la resposta parlamentària només hi consten sis jornades amb afectacions per aquest motiu, concretament el 30 de setembre, l’1, 4, 5, 7 i 8 d’octubre del 2021 arran d’una convocatòria del sindicat de maquinistes Semaf contra el possible traspàs de Rodalies a la Generalitat i per demanar que es recuperessin els llocs de treball i circulacions prèvies a la pandèmia, entre altres motius. Durant el període analitzat, s’han convocat moltes més aturades per part dels representants dels sindicats majoritaris, que finalment han estat desconvocades en arribar a algun tipus d’acord amb l’empresa.