La sobretensió a les instal·lacions de Montcada Bifurcació, causada per un robatori de coure, ha provocat l’incendi en diverses instal·lacions d’Adif (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries), l’ens depenent del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible responsable de la infraestructura ferroviària. Aquestes instal·lacions han quedat convertides en un embull de cables fosos per l’escalfor. Adif ha explicat a través de la xarxa X (abans Twitter) que el robatori d’un cable de coure del sistema d’electrificació a Montcada-Bifurcació “ha provocat des de les 4 del matí diversos incendis en el cablejat del sistema de senyalització i d’enclavaments en l’entorn de Barcelona, afectant totes les línies de la xarxa de Rodalies”.  Els Mossos d'Esquadra estan investigant aquest fet delictiu com un robatori i han descartat que pugui tractar d'un sabotatge, segons fons policials.

🔴 Incidències a Rodalies avui, directe | Última hora de les línies afectades
 

Un efecte dominó

El robatori de coure ha desencadenat un efecte dominó. Els incendis han danyat el cablejat i això ha provocat afectació “en les instal·lacions de senyalització, comunicacions i seguretat, canvis d’agulles i altres equips”, el que ha impedit la circulació dels trens i ha paralitzat pràcticament tota la xarxa. Les línies que van quedar més afectades són l’R1 (el servei de Badalona a Mataró); l’R2 sud (servei de Sants a Sant Vicenç de Calders), l’R2 nord (servei de Maçanet a Montcada), l’R3 (fora de servei), R4 sud (servei des de Sant Vicenç de Calders fins a l’Hospitalet) i l’R4 sord (servei des de Cerdanyola). La línia d’alta velocitat no ha quedat afectada. Els tècnics d’Adif s’han posat a treballar per tal d’intentar resoldre la incidència al més aviat possible, però la gravetat dels danys provocats, feia impossible poder preveure una solució abans que comencés la jornada electoral, ni fer una previsió de quan es podria restablir el servei. Al llarg del matí també ha quedat suspesa la circulació a l’R8 i la línia Maçanet-Portbou manca de comunicació intermitent des del CTC (Control de Tràfic Centralitzat) sobre els enclavaments.

 
 
 

Darrera actualització

A les 12.15 hores, Rodalies ha informat d’una actualització del servei, que es continuava prestant de manera precària amb reducció de freqüències increments de temps de viatge, i només als següents recorreguts: R1: circulació entre Badalona i Arenys de Mar. Viatgers encaminats a Metro a Badalona. R2 sud: recorregut habitual. R2 nord: circulació entre Montcada i Reixac i Maçanet. R3: sense servei. R4 nord: circulació entre Cerdanyola i Manresa/Lleida, R4 sud: circulació entre l’Hospitalet i Vilafranca/Sant Vicenç de Calders. R7 i R8: servei alternatiu per carretera. Línies Regionals Sud: circulació restablerta i R11: entre Montcada i Portbou. Els trens paren a totes les estacions entre Montcada i Maçanet.

Petits focs a diferents túnels de Barcelona

A causa de la sobretensió a les instal·lacions de Montcada Bifurcació s’han produït petits incendis en diferents túnels de Barcelona. Un d’ells ha estat el de l’estació de la Sagrera, fins a on s’han desplaçat diversos efectius dels Bombers de Barcelona. L’estació ha hagut de tancar a causa del fum provocat per l’incendi, que ha provocat afectacions a les línies L1, L5, L9 i L10N, segons ha informat Protecció Civil, que ha situat en alerta el pla Ferrocat. Paral·lelament, també hi ha hagut un incendi en el cablejat entre el Clot i Sant Adrià, el que afecta circulacions en el túnel de plaça de Catalunya. A les 12.37 hores, Protecció Civil va informar que el foc a la Sagrera havia quedat extingit i s'havien pogut obrir l'estació de metro, però encara no circulen els trens.

 

 

Robatoris de coure, una pràctica habitual

Els robatoris de coure s'han convertit en un fet habitual en els darrers temps, i és una pràctica delictiva que preocupa i ocupa als Mossos d'Esquadra. De fet, aquest divendres passat es va produir un nou cas de robatori de coure entre Masquefa i Piera que va alterar la circulació de trens de les línies R6 i R60 de FGC, les que uneixen plaça Espanya amb Igualada, a primera hora. Però és que el dimecres anterior també s'havia produït un altre dia negre a causa d'una avaria i un altre cas de robatori de coure. El fet que el coure sigui un material preuat, amb un preu elevat, i que sigui fàcil de robar en obres, empreses o infraestructures ferroviàries, ha provocat que lladres de moltes nacionalitats hagin trobat en aquesta pràctica un modus vivendi. En el darrer any, a la xarxa Adif hi ha hagut 184 incidents per cada 1.000 quilòmetres de via mentre que a la xarxa FGC hi ha hagut 29 fets per cada 1.000 quilòmetres. A la xarxa d'Adif, de 290 incidents el darrer any, el 41% han afectat la circulació de trens, mentre que a la xarxa de FGC, 16 incidents el darrer any, 5 han afectat la circulació.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!