RTVE estudia demanar l'expulsió d'Israel d'Eurovisió, segons ha explicat aquest dimarts el seu president, José Pablo López, en la comissió de control parlamentari. El diputat de Sumar Francisco Sierra li ha preguntat sobre les gestions que iniciarà davant de "la petició de la societat civil" de sol·licitar a la Unió Europea de Radiodifusió (UER) la retirada de l'estat hebreu del concurs d'enguany, que se celebra entre el 13 i el 17 de maig a Basilea (Suïssa). La resposta de López ha estat que portarà el tema al Consell d'Administració per debatre'l, ja que és important que hi hagi una posició consensuada sobre la participació d'Israel en el festival i que faci, si escau, alguna mena de declaració política sobre la qüestió.
L'any passat ja hi va haver polèmica per la participació d'Israel a Eurovisió tot i la guerra a Gaza, on han mort més de 48.000 palestins des del 7 d'octubre del 2023. La representant israeliana, Eden Golan, va ser escridassada en el primer assaig i rebuda amb una gran protesta a Malmö (Suècia), cosa que ja va començar a escalfar l'edició del 2024. Els crits i les protestes van continuar en assajos posteriors fins al dia de la gala, quan hi va haver una mobilització multitudinària contra la presència de l'estat hebreu en el concurs —que es va saldar amb diferents detencions, com la de l'activista Greta Thunberg—. Durant aquell dia, l'expulsió del representant dels Països Baixos, Joost Klein, presumptament provocada per Israel, va acabar d'escalfar la situació i diferents representants van donar l'esquena a Eden Golan —que no va poder evitar una nova escridassada el dia de la final.
L'expulsió d'Israel, a debat
Tornant a RTVE, López ha recordat que a la televisió pública israeliana li queda poc de ser pública, ja que s'han iniciat els tràmits de la seva privatització per part del govern israelià. Segons el president de la corporació espanyola, el més probable és que la cadena abandoni la UER si la privatització arriba a materialitzar-se. També ha remarcat que cap de les televisions que formen part de la UER han demanat encara la retirada d'Israel —en un context d'alto el foc—, a diferència del que va passar l'any passat —tot i que es tracta d'un organisme independent dels seus socis, de manera que pren decisions amb independència de les propostes de les cadenes—. En qualsevol cas, la intenció de López és sotmetre el tema a debat en el Consell d'Administració de RTVE.
La participació d'Israel a l'edició d'Eurovisió d'enguany també porta controvèrsia, més enllà de la guerra a Gaza. I és que la seva representant és una supervivent del 7 d'octubre, una tria que no va agradar gens a molts dels seguidors del concurs. L'any passat, Eden Golan ja va estar a punt de no poder participar perquè la seva era massa política per un festival que pretén ser apolític, tot i ser absolutament polític.