L'Associació d'Usuaris, Empresaris i Professionals del Transport Aeri (Asetra) fa una crida als usuaris perquè deixin de volar amb Ryanair. El motiu: la nova política d'equipatge que aplicarà l'aerolínia irlandesa a partir d'aquest dilluns i que segons Asetra constitueix "un nou abús". Ryanair es defensa al·legant la necessitat de reduir el nombre d'equipatges a la cabina i de facilitar l'embarcament i desembarcament, amb la qual cosa es milloraria la puntualitat.
5 euros per pujar a cabina l'equipatge de mà
Les noves mesures, anunciades per Ryanair al setembre, estableixen el cobrament de 5 euros als passatgers per pujar dos equipatges de mà a l'avió (només es lliurarien els que tinguin "embarcament prioritari"). Aquells que no els paguin hauran de deixar els seus bagatges a la porta d'embarcament perquè els carreguin a la bodega. Per a Asetra, el cobrament de 5 euros per transportar l'equipatge de mà és un "clar abús" i un "nou espoli" per als passatgers, mentre que la pretensió de cobrar 50 euros als qui es neguin a pagar-los suposa a més a més una mesura "coercitiva" per obligar-los a fer-ho que "vulnera la bona fe" del contracte de transport i pot ser contrària al dret comunitari.
Abús de posició al mercat
"Aquesta nova condició vulnera els drets dels passatgers, en un moment en què Ryanair gaudeix d'una posició dominant al mercat espanyol del transport aeri", segons Asetra, que ha incidit en què això "impedeix als usuaris d'escollir altres aerolínies en algunes rutes que efectua en exclusiva la companyia Ryanair" i es limita així la seva capacitat d'elecció. El cas és especialment greu per a aquells passatgers que van comprar el bitllet abans que Ryanair anunciés el canvi de tarifes. Això suposaria un "canvi unilateral" de les condicions acordades i podria ser impugnada davant dels tribunals de consum i de competència. Asetra anima els afectats que tenien els bitllets ja comprats abans de l'anunci a denunciar la companyia als jutjats. I, en el supòsit que se'ls impedeixi de viatjar amb maleta de mà per no pagar la taxa, els insta a exigir una indemnització, tal com recull el Reglament Europeu CE 261/2004.
Petició a Foment
Asetra ha anunciat que demanarà al Ministeri de Foment que restringeixi els drets de sobrevol de Ryanair sobre territori de l'Estat espanyol i que se cedeixin els seus 'slots' a altres companyies "que afavoreixin en les seves polítiques el transport de passatgers" garantint la interconnexió del territori nacional i de la Unió Europea "sense menyscabar la integritat dels seus clients per la posició dominant que ocupa actualment al mercat".
Ryanair rebutja les acusacions
Per la seva banda, Ryanair ha rebutjat les acusacions, afirmant que "no tenen fonament" i assenyalant que les noves mesures han tingut "una resposta positiva per part dels nostres clients". Així mateix, l'aerolínia considera que la nova política d'equipatges, "accelerarà l'embarcament i eliminarà qualsevol risc de retard en els vols de Ryanair per haver massa maletes a cabina".
Segons Ryanair, la nova normativa inclou "l'increment de la mida permesa de l'equipatge facturat" i permet assegurar que els clients puguin portar "dues peces d'equipatge a l'avió", però que a causa de l'alta ocupació dels vols, amb una mitjana del 94%, "no hi ha prou espai a cabina per a tantes maletes", per això demanen la facturació a bodega "de l'embalum més voluminós, sense cost addicional".