Tot i que no en som conscients, fa temps que fem servir envasos i tecnologies d'envasament altament sofisticats i de gran complexitat tècnica, resultat d'anys d'esforços, de recerca i desenvolupament. Darrere, hi ha una potent indústria en plena transformació, que mostrarà les seves darreres innovacions orientades cap a la sostenibilitat al saló Hispack de Fira de Barcelona que se celebra del 7 al 10 de maig al recinte de Gran Via.

"Els envasos i embalatges entren de ple en l'economia circular"

Sabies que el packaging pot ser comestible, fornejable, intel·ligent, actiu, prèmium, connectat...? Avui, però, el més important és que el packaging, sobretot, pot i ha de ser sostenible. Aquesta és la prioritat de la indústria del packaging que cerca accelerar la transició cap a l'economia circular amb nous materials amb menys impacte ambiental, ecodisseny d'envasos tenint en compte tot el cicle de vida, el reciclatge, la reutilització i la tecnologia de packaging més eficient.

02 Hispack / Fira de Barcelona
Milers de professionals de sectors industrials i de consum visiten Hispack / Foto: Fira de Barcelona

Tot això es veurà a Hispack, la fira més gran de packaging, procés i logística que se celebra a Espanya i una de les primeres d'Europa de la seva especialitat. Reunirà més de 800 expositors de 28 països i 1.250 marques representades amb les darreres solucions en materials, envasos, recipients, etiquetes, embolcalls, així com tecnologia i maquinària de packaging, procés i logística adequades al nou marc regulador de l'economia circular.

Hispack es la major fira d'envàs i embalatge d'Espanya i una de les primeres d'Europa

Organitzat per Fira de Barcelona en col·laboració amb Graphispack Asociación, Hispack creix aquest any un 18% en nombre d'empreses i un 12% en superfície comercial contractada. Així, reflecteix el bon moment del packaging, una indústria que factura a Espanya més de 40.400 milions d'euros anuals (dels quals, 10.216 milions d'euros a Catalunya), segons l'informe fet amb motiu de la fira.

Tecnologia, materials i packaging

Així, amb la presència de fabricants i distribuïdors líders, Hispack omplirà més de 36.000 m2 nets als pavellons 2 i 3 del recinte firal amb tecnologia, materials i solucions de packaging, amb la sostenibilitat com a objectiu. També es mostrarà el cicle de vida dels envasos i la vinculació amb altres processos productius i amb la cadena de subministrament. Aquest any creix, a més a més, l'oferta internacional, amb gairebé la tercera part del total d'expositors de fora d'Espanya. Turquia és el país estranger que aporta més empreses, seguit d'Itàlia, Xina, Alemanya, França, Països Baixos, Portugal i Regne Unit.

Hispack 2024 preveu superar els 27.000 visitants, el 10% internacional

El 60% de l'oferta comercial d’Hispack correspon a equips i maquinària de packaging, embotellament, etiquetatge, codificació, traçabilitat, procés, automatització, robòtica i logística. Mentrestant, el 40% d'expositors restant presenten materials, PLV i elements d'envàs i embalatge específics per a diferents sectors industrials i de consum, així com per a la distribució, l'ecommerce i el retail.

El president del comitè organitzador d'Hispack 2024, Jordi Bernabeu, subratlla l'augment de l'interès que enguany ha despertat la fira com a aparador de tendències i solucions davant la necessitat d'adequar els envasos i embalatges al nou marc legislatiu: “els fabricants i marques principalment d'alimentació, cosmètica i farmàcia, entre altres sectors, demanen, cada cop més, solucions de packaging sostenible com a resposta a una major conscienciació i compromís mediambiental i també per complir l'objectiu que fixa la normativa perquè el 2030 tots els envasos siguin reciclables o reutilitzables”.

03 Hispack / Fira de Barcelona
A Hispack hi haurà un pavelló dedicat als materials d'envàs, entre ells el cartró / Foto: Fira de Barcelona

Tendències 

Els envasos sostenibles busquen minimitzar l'impacte ambiental mitjançant l'ecodisseny enfocat a la reducció d'ús de materials, al reciclatge i a la reutilització, així com a través de l'anàlisi del cicle de vida del packaging des de la producció fins a l'eliminació. També, amb un ús més gran de materials reciclats, biodegradables o compostables o amb el desplegament d'envasos intel·ligents que milloren l'eficiència de la cadena de subministrament, la traçabilitat i l'experiència del consumidor.

Creixen, a més, els envasos actius que interactuen i milloren el producte que contenen i contribueixen a disminuir el malbaratament alimentari. I es busca una renovació dels processos de producció per reduir la petjada de carboni. En aquest sentit, l'automatització, la robòtica i la intel·ligència artificial s'alien per impulsar la transformació digital i la sostenibilitat del packaging.

A l'Hispack, l'automatització, la robòtica i la intel·ligència artificial s'alien per impulsar la transformació digital i la sostenibilitat del packaging

Jordi Bernabeu explica: “qualsevol consumidor intueix i valora la tecnologia, la innovació, la dificultat que hi ha darrere dels darrers desenvolupaments, per exemple, de la indústria de l'automoció, la farmacèutica, de les telecomunicacions, però són molt pocs els que coneixen i aprecien la complexitat de la producció industrial per fer realitat elements tan simples i habituals com una ampolla, una caixa, un blíster, una llauna de begudes, un flascó, un pot o un bric amb el menor impacte ambiental possible”.

04 Hispack / Fira de Barcelona
Hispack exhibeix maquinària de packaging i procés en funcionament / Foto: Fira de Barcelona

Aquestes tendències enfocades a la sostenibilitat es constataran tant a l'oferta comercial de Hispack com a les més de 80 activitats de coneixement i networking que inclou la fira i en què participaran més de 150 ponents. Sobresurt l'espai “Hispack Unboxing” amb un programa de conferències, taules rodones i presentacions, on participaran representants d'empreses d'alimentació i begudes, cosmètica, farmàcia, tèxtil o construcció per explicar les seves experiències en relació amb el packaging sostenible, a més d'entitats, centres tecnològics, clústers i subministradors de tecnologia i materials. Entre els ponents, destaquen els responsables de packaging i/o de sostenibilitat de marques com Almirall, Calidad Pascual, García Carrión, El Corte Inglés, Nauterra o Shiseido.

El director d'Hispack, Xavier Pascual, remarca el valor del coneixement que es comparteix a la fira “reunim proveïdors i clients per explicar èxits i experiències que ajudin altres empreses a millorar la sostenibilitat dels seus envasos i embalatges”.

Noves iniciatives

Hispack estrena l'Engineers Day, una iniciativa de la mà d'Enginyers Industrials de Catalunya (EIC) adreçada a professionals amb perfil tècnic i d'enginyeria que intervenen en els processos de producció, R+D, operacions i cadena de subministrament amb ponències sobre automatització i robòtica aplicada a la intralogística i altres activitats de networking.

També són noves la desena de rutes temàtiques per la fira, obertes als visitants, per descobrir materials i envasos creatius i innovadors, com fer l'envàs circular, o el més nou en intralogística, la sostenibilitat de les tecnologies de packaging o dels envasos plàstics, la indústria 4.0 al sector de l'envàs i embalatge i el smart packaging.

05 Hispack / Fira de Barcelona
El packaging s'ha de repensar "en verd" amb els darrers canvis normatius / Foto: Fira de Barcelona

Paral·lelament, sota la denominació “Best in class”, Hispack explicarà i reconeixerà tres casos d'èxit internacionals amb la sostenibilitat del packaging com a protagonista. Es tracta de la ciutat danesa d'Aarhus que ha creat un sistema circular municipal de recollida, rentat i reutilització d'envasos de begudes i menjar per emportar. De la firma japonesa Kao Corporation, amb un innovador sistema per reciclar envasos plàstics de recàrrega amb què fabricar de nou envasos del mateix tipus. I del projecte d'AMITA Corporation que utilitza tecnologia blockchain per a la traçabilitat del reciclatge dels taps d'ampolles de plàstic.

Hispack estrena enguany iniciatives com l'Engineers Day i rutes guiades pel saló

Relacionat amb aquesta sessió, Hispack presentarà el Japó com un mercat a explorar fruit de la col·laboració amb el Japan Packaging Institute. Es podran conèixer tendències i experiències dutes a terme al país nipó, així com establir contactes comercials o de col·laboració amb la delegació d'aquest país que visitarà la fira.

Completen el programa, altres esdeveniments convidats organitzats per entitats com l'Asociación Española de Profesionales de Compras, Contratación y Aprovisionamientos (AERCE), el Centro Español de Plásticos (CEP) i amec, el Beauty Cluster i el Packaging Cluster, el Centro Español de la Logística (CEL), i Graphispack Associación.

Oportunitats per exportar

D'altra banda, Hispack contribuirà a projectar internacionalment la tecnologia i les solucions de packaging espanyoles per afavorir les exportacions. El saló, de la mà d'amec-envasgraf, ha convidat a través del seu programa “Hosted buyers” un centenar de professionals amb projectes concrets i capacitat d'importació, majoritàriament de Tunísia, el Marroc, Polònia i Mèxic, mercats objectiu per al packaging espanyol pel seu potencial de creixement. Es preveu agendar més de 800 reunions en quatre dies amb aquests compradors i es faran presentacions d’aquests quatre països clau.

Hispack contribuirà a projectar internacionalment la tecnologia i les solucions de packaging espanyoles per afavorir les exportacions

Així mateix, tots els visitants internacionals trobaran a l'International Business Centre (IBC) d'Hispack assessorament i activitats a mida. Podran descobrir, a través de ponències, els casos d'èxit d'una desena de subministradors de tecnologia de packaging espanyols. A més, està prevista la celebració d'un Brokerage Event, entrevistes empresarials ràpides per trobar proveïdors o col·laboradors.

06 hispack / Fira de Barcelona
Hispack esdevé un fòrum de coneixement i debat sectorial al voltant del packaging / Foto: Fira de Barcelona

Finalment, Hispack serà l'escenari del lliurament dels Premis Liderpack 2023, els guardons més importants de Packaging i Publicitat al Lloc de Venda (PLV) a Espanya. Els 45 treballs premiats s'exposaran al saló. També se celebrarà la Festa del Packaging i hi haurà un acte de reconeixement a una trentena d'empreses, entitats i/o persones que hagin destacat per la seva trajectòria en el sector del packaging.