El Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) ha presentat en els darrers dies 200 denúncies a companyies titulars de VTC a qui acusen no complir amb la normativa actual de control horari dels treballadors ni amb l'establert en la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea del 14 de maig de fa dos anys. Concretament, l'alt tribunal va determinar que els empresaris han d'implantar un sistema "objectiu, fiable i accessible" per computar la jornada laboral diària de cada treballador. La sentència es va emetre la mateixa setmana de l'entrada en vigor del reial decret llei 8/2019, que obliga les empreses a controlar les hores dels treballadors.
Segons ha explicat l'entitat en un comunicat, les denúncies estan dirigides a la Inspecció de Treball i Seguretat Social de la Generalitat, a qui reclamen que iniciï un procés de control i inspecció. Les empreses denunciades són titulars d'almenys una autorització de VTC i totes elles tenen el seu centre de treball domiciliat a l'AMB però el seu domicili fiscal en un altre territori, principalment a la Comunitat de Madrid.
Complir la legislació
STAC ha assenyalat que és "imprescindible que tant les empreses de VTC, com de taxis, compleixin escrupolosament la legislació en matèria de control horari" i ha apostat per mecanismes de control "fiable i objectiu" per evitar casos de "competència deslleial" entre professionals taxistes que compleixen la legislació davant els qui no compleixen amb la normativa, avisa l'entitat.
En aquest sentit, el passat mes de maig el sector del Taxi es va tornar a mobilitzar per a exigir que els vehicles VTC, principalment els d'Uber i Cabify, compleixin la normativa i una aplicació mòbil pública per al sector. Uns 400 taxis van fer una marxa lenta per l'avinguda Maria Cristina de Barcelona, provocant llargues cues i col·lapsant la ciutat.
Un conflicte de llarga durada
L'empresa VTC, Uber va tornar a Barcelona el passat mes de març, de la mà de 350 cotxes. Mesos abans, la Generalitat va aprovar el decret que regulava l'oferta dels VTC i Uber va decidir abandonar la ciutat en considerar que el text era "totalment incompatible" amb la seva activitat. Alguns dels punts que inclou la normativa catalana és que els usuaris han de precontractar el servei amb almenys 15 minuts d'antelació, la prohibició d'estacionar al carrer i que els vehicles tornessin a la base immediatament després de cobrir un servei.
El que reclama el sector del taxi és el compliment d'aquestes mesures, ja que diuen que "no ho fan". El portaveu del sindicat de taxis Élite Taxi, Tito Álvarez, va dir a la manifestació del maig passat que "Cabify s'està rient de la Guàrdia Urbana, dels Mossos d'Esquadra i de totes les institucions".