Manca menys d'una setmana per l'inici dels exàmens de la selectivitat 2024. Aquest any, les Proves d'Accés a la Universitat (PAU) tindran lloc els dies 4, 5 i 6 de juny, i els alumnes que s'hi presentaran ultimen aquests dies un intens estudi per obtenir la millor nota possible. Aquest any, n'hi haurà més que mai. Concretament, hi ha 42.535 estudiants matriculats per fer-lo, gairebé un miler més que el 2023, quan van ser 41.719. Es tracta d'una xifra de màxims. Els alumnes que s'acabin presentant —sempre hi ha alguna baixa d'última hora— hauran d'enfrontar-se al que possiblement són els exàmens més importants de la seva vida. Quines són totes les novetats?

🔎 On fer la Selectivitat 2024? Consulta el lloc i tribunal dels exàmens de les PAU
 

🕒 Horaris Selectivitat (PAU) 2024 a Catalunya: dates i hores dels exàmens
 

Xifra rècord

El nombre d'alumnes matriculats suposa un rècord històric, i es manté el creixement a l'alça per tercer any consecutiu. Del total de 42.535 estudiants, 33.174 —és a dir, la gran majoria— provenen de batxillerat, 4.490 arriben de cicles formatius de grau superior que s'examinen d'alguna assignatura en la fase específica, i 4.871 són de matrícula lliure, cosa que inclou aquells que van acabar batxillerat fa anys, que volen millorar la seva nota, o que només examinen assignatures de la fase específica. Pel que fa a les dades de matriculacions per demarcacions, a Barcelona hi ha 32.344 matriculats —la gran majoria—, a Girona són 3.748, a Lleida són 2.419 i a Tarragona són 4.024. Segons la secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya, Laura Román, aquest increment d'examinats respon a "la qualitat i diversitat de titulacions que ofereixen les universitats de Catalunya".

Estructura

L’estructura de les PAU continua sent la mateixa de sempre i es divideix en dues fases:
-La fase general: és obligatòria i consta d’un total de cinc exàmens: quatre que són matèries comunes i una matèria a escollir entre les matèries comunes del batxillerat.
-La fase específica: és voluntària per a tots els perfils d’estudiants i serveix per apujar nota: els estudiants poden examinar-se de fins a tres matèries de modalitat que trien entre 23 assignatures.

El calendari i els horaris de les PAU poden trobar-se aquí.

Novetats

Les PAU mantenen la mateixa estructura que fins ara. Les úniques modificacions són les adaptacions de contingut corresponents al nou currículum de batxillerat per garantir la coherència amb el pla d'estudis que han cursat els alumnes.

  • Una novetat pel que fa a la fase general és la recuperació de la matèria d’Història de la Filosofia, que torna aquí perquè en el batxillerat LOMLOE té consideració de matèria comuna. Per això, l’alumnat podrà triar entre aquesta matèria o Història. A Catalunya, no s'havia deixat mai de cursar Història de la Filosofia a batxillerat.
  • Hi ha dues novetats més d'assignatures a la fase específica, on s'han incorporat dues noves matèries: Història de la Dansa i de la Música, i Literatura Dramàtica.
  • Pel que fa a les matèries comunes de Llengua Castellana i Literatura i de Llengua Catalana i Literatura, en les preguntes referents a Literatura de l’apartat de comprensió lectora, els estudiants tenen quatre preguntes de les quals han de respondre dues: del total, dues són les habituals de control de lectura de les obres prescriptives, i dues estan basades en les noves competències específiques d’educació literària del nou currículum (s'hi valoraran qüestions referents, per exemple, a la identificació de tòpics, gènere o figures retòriques).

Qualificacions

Els alumnes que obtinguin un 5 de mitjana entre la nota de batxillerat i la qualificació obtinguda en la fase general de les proves hauran superat les proves PAU i, per tant, tindran nota d’accés a la universitat. En aquest càlcul, la nota de batxillerat té un valor del 60% mentre que la fase general té un valor del 40%, sempre que l’alumne obtingui una qualificació mínima de 4 en la mitjana dels cinc exàmens que integren la fase general. En la fase específica, amb les dues millors qualificacions, un cop ponderades, es calcula la nota d’admissió que pot arribar fins als 14 punts. La ponderació es realitza en funció de les matèries vinculades als estudis que es vulguin cursar i perquè una matèria sigui ponderada ha d’haver estat qualificada amb una nota igual o superior a 5 punts.

La validesa de la qualificació obtinguda en la fase general de les proves PAU és indefinida. Pel que fa a les notes obtingudes en les matèries examinades com a fase específica, caduquen al cap de dos anys. D’altra banda, en el procés de preinscripció universitària –que determina l’accés als estudis universitaris escollits– l’assignatura de modalitat examinada a la fase general també es tindrà en compte en la ponderació de la fase específica. Per tant, els estudiants poden examinar-se de fins a tres assignatures a la fase específica, però tindran fins a quatre notes per a ponderar, de les quals s’escolliran les dues millors qualificacions.

Tribunals

Els alumnes estaran distribuïts arreu del territori en una trentena de poblacions que acolliran un total de 217 tribunals —l'any passat van ser 211—, quasi tots ells en campus universitaris de la Universitat de Barcelona (UB), Universitat Autònoma (UAB), Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Universitat Pompeu Fabra (UPF), Universitat de Girona (UdG), Universitat de Lleida (UdL) i Universitat Rovira i Virgili (URV), així com en alguns centres de secundària on habitualment s’han fet PAU d’altres anys.

Necessitats específiques

L’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu s’examinarà en el mateix tribunal que la resta d'alumnat del seu centre, però disposarà de 30 minuts més per realitzar cada examen. En cas dels estudiants amb dislèxia,  s’apliquen criteris especials de correcció en les matèries de llengua, amb una reducció en el recompte de faltes d'ortografia. L'alumnat invident pot tenir ampliacions, enunciats en braille, enunciats en ordinador, o una lupa. Si l'examinat té disminució auditiva, pot ser exempt de la part oral de l'examen de llengua estrangera, pot tenir un intèrpret de llenguatge de signes o simplement es pot posar l'alumne a primera fila. En alguns casos més severs, poden fer-se exàmens orals o fins i tot al domicili de l'alumne.