El SEM i el CIDAI han presentat aquest dimecres el model avançat d’IA per a la previsió d’incidents. A partir de les dades de 27 milions d'incidències gestionades pel SEM, l’eina, que ha obtingut resultats “molt interessants”, permet predir la demanda per adaptar la capacitat de resposta i gestió davant de possibles emergències. La directora del SEM, Anna Fontquerni, ha destacat que es tracta d'un primer pas "per conèixer l’activitat que tindrem i dimensionar-nos per assegurar que no ens manquen recursos i que no els malmetem quan no són necessaris". L’objectiu és anar aplicant progressivament el model per, per exemple, planificar millor els efectius a la central o fer canvis en la dimensió i ubicació de la flota d’ambulàncies.

La iniciativa s'emmarca en els Projectes d’Alt Impacte (PAI) que du a terme el Centre of Innovation for Data tech and Artificial Intelligence (CIDAI) en el marc de l’Estratègia d’intel·ligència artificial de Catalunya. La PAI ha estat liderat per Eurecat, que, en col·laboració amb la Fundació i2CAT i Huawei, ha desenvolupat la solució innovadora basada en eines d’analítica avançada de dades i IA.

Adaptar la capacitat de resposta del SEM

L'objectiu del projecte és crear una nova eina predictiva de la demanda i així adaptar la capacitat de resposta i gestió del SEM davant de possibles emergències i establir també les bases per a futures innovacions tecnològiques en l’àmbit dels serveis sanitaris de Catalunya. L'eina permetrà predir el nombre de trucades que el rep el SEM en matèria d'emergències mèdiques que busca anticipar els moments de major demanda, i així poder distribuir els recursos de manera més eficient i oferir una resposta més ràpida en situacions d’urgència a la ciutadania.

El SEM ha recordat que cada dia reben entre 8.000 i 10.000 trucades que es tradueixen entre 2.500 i 3.500 mobilitzacions d’ambulàncies. Aquest volum de trucades implica la necessitat de tenir centenars de professionals cada dia i que en moments de màxima o mínima activitat es poden produir desajustos que si es poguessin predir la demanda es podrien corregir. El cap de l’Àrea de Sistemes d’Informació, TIC i Dades (CIO) del SEM, Raimon Dalmau, ha assenyalat que "no parlem d’estalvi de recursos, parlem d’eficiència. No és el mateix rebre 4.000 trucades en un dia tranquil que 14.000 en un pic durant la grip. Això ens obliga a adaptar-nos per dimensionar l’activitat en tot moment". En aquest sentit, ha afirmat que fins al moment "hem aconseguit resultats interessants amb la demanda prevista i la real, tot i que encara estem en fase d’aprenentatge. A partir d’ara hem de fer que el model aprengui i verificar que dona respostes fiables en un cicle d’un any". 

Aplicació progressiva

Els bons resultats de l'eina porten el SEM a confiar que es podrà aplicar de forma de progressiva al conjunt de la seva activitat. En el curt termini consideren que serà òptima per dimensionar el personal destinat cada dia a la central de Barcelona, i en el curt termini per optimitzar el dimensionament i ubicació de la flota d’ambulàncies al carrer.

La secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, Maria Galindo, ha recordat que fins no fa gaire la IA "semblava no tenir aplicacions clares" per millorar el dia a dia de la gent i que amb aquesta nova eina s’ha demostrat que pot ser eficaç per millorar el funcionament d’un servei tan complex com el SEM. En aquest sentit, Galindo ha refermat l’aposta del Govern per la transformació digital del conjunt de la societat i per escalar l’ús de la IA a altres serveis.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!