El sistema informàtic del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) encara no funciona amb normalitat gairebé una setmana després del 'ciberatac' que va patir i que ha paralitzat els tràmits electrònics. Així, tot i que la web del SEPE està oberta per a consultes, no es pot utilitzar la seu electrònica de moment, de manera que els tràmits en línia no són possibles. D'aquesta manera, per exemple, mentre no es restableixi l'operativa completa, la comunicació per part de les empreses de les contractacions per via telemàtica està interrompuda. Ara bé, el director general del SEPE, Gerardo Gutiérrez, ha avançat aquest dilluns que "l'incident de seguretat s'ha contingut" i que s'estan subministrant ja alguns serveis.
Al llarg del dia d'avui, ha assenyalat que en les oficines d'ocupació es comença a treballar amb "certa normalitat", ja s'estan incorporant les aplicacions operatives de gestió, entre elles la presol·licitud i la cita prèvia. "Estem treballant per arribar a la normalitat com més aviat millor. Esperem que en no massa temps tornem al servei normal", ha afirmat Gutiérrez en declaracions a 'Aquí Cuní' de Ser Catalunya. Gutiérrez ha explicat a més que a moltes de les persones que tenien cita prèvia aquests dies se'ls ha atès per telèfon i ha subratllat que, quan estiguin operatives totes les aplicacions, el SEPE elaborarà un pla de xoc per posar a el dia durant el mes de març les demores produïdes pel ciberatac.
Malgrat tot, no hi ha cap data marcada pel seu retorn però es posen de termini aquest mes: "Estem en disposició d'afirmar que durant el mes de març podrem respondre amb normalitat al reconeixement de prestacions per desocupació". A més, el director general del SEPE ha insistit que les dades confidencials de les persones inscrites a les oficines d'ocupació "no s'han vist compromesos" per l'atac informàtic, i ha reiterat que la "partida pressupostària important" que s'ha consignat aquest any per l'organisme es destinarà en part a millorar els serveis informàtics i el servei d'atenció a la ciutadania. Els experts informàtics del Centre Criptològic Nacional, del propi SEPE i de la Secretaria General de l'Administració Digital, seguiran treballant per tornar el servei informàtic del SEPE a la normalitat el més aviat possible i amb la màxima seguretat.
Solucions provisionals
Preguntat per les informacions que apunten que el ciberatac patit pel SEPE procedeix de pirates informàtics russos, Gutiérrez no ha confirmat aquest extrem i s'ha limitat a assenyalar que està sent investigat pel Centre Criptològic Nacional. A l'entrar a la web del SEPE, a l'usuari li salta l'avís que l'organisme està sent objecte d'un "incident de seguretat durant el qual s'ha vist afectada la disponibilitat dels seus sistemes d'informació i comunicacions". Per a tranquil·litat dels usuaris, el SEPE recorda que els terminis de sol·licitud de les prestacions s'ampliaran en tants dies com estiguin fora de servei les aplicacions i que, en cap cas, aquesta situació afecta els drets dels sol·licitants de prestacions.
De la mateixa manera, no cal renovar la demanda d'ocupació. Es renovarà automàticament o un cop restablert el servei sense pèrdua de drets. El servei informàtic del SEPE va ser infectat amb un 'ransomware' dimarts passat, un programari maliciós que té la capacitat de xifrar arxius i bloquejar ordinadors amb la idea d'obtenir diners a canvi de tornar el funcionament normal a el sistema.