La hipòtesi d'Adif, gestor d'infraestructures, i el Ministeri de Transports sobre el fet que un llamp podria haver causat la incidència de Gavà no se sosté. Segons el mapa del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) del passat dilluns, no va caure cap llamp a Gavà, ni a la zona del Baix Llobregat. Les poques pertorbacions que es van detectar aquella nit estaven molt lluny de la incidència sobre el quadre de senyals que segueix afectant i afectarà aquesta línia de Rodalies.

El Servei Meteorològic de Catalunya ha fet un informe, al qual ha tingut accés ElNacional.cat, on s'indica que la Xarxa de Detecció de Descàrregues Elèctriques (XDDE) no va detectar llamps al Baix Llobregat i, per tant, "no hi va haver llamps al municipi de Gavà ni als municipis del voltant durant l'1 de maig". L'informe afegeix que el dia abans, el 30 d'abril, les tempestes sí que van afectar el Baix Llobregat, però que "el llamp més proper al punt d’interès (estació de tren de Gavà, amb coordenades UTM 31N X = 417162 m Y= 4572904 m) va tenir lloc a uns 4,5 km, al municipi del Prat de Llobregat (16:01:13 UTC). Tenint present la precisió en la localització del sistema, es descarta que hagués fet impacte al punt d’interès".

Quadre senyals Gava, Adif / ACN
Caseta d'Adif a l'estació de Rodalies de Gavà, rere una cinta de Bombers i amb marques de foc a la porta / ACN

El passat dimarts, el secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, va apuntar que es treballava amb la hipòtesi que un llamp hagués impactat, "amb molt mala sort", contra la catenària fent que caigués sobre el quadre de senyals i provoqués un incendi que ha afectat la senyalització entre el Prat i Castelldefels. Tanmateix, cap llamp va caure per aquella zona, de manera que la causa segueix sent desconeguda. "És de les pitjors incidències que pots tenir: et deixa a cegues en el control de trens i la seguretat", va lamentar el secretari general d'Infraestructures.

Mapa meteocat, gavà.

Font: Meteocat

Sigui quin sigui l'origen, el fet és que l'avaria tindrà un gran impacte en els usuaris de l'R2 Sud, ja que es preveu que s'allargui durant "tres o quatre setmanes". "Només es podrà anar millorant a poc a poc. Demà serà millor que avui, i així progressivament", va avisar Flores. "Hi haurà trens aproximadament cada 20 minuts. A partir dels pròxims dies intentarem homogeneïtzar el servei i anar incrementant els combois", va concloure el secretari general d'Infraestructures.

S'agreuja la situació per una nova avaria

Per acabar de complicar la situació, aquest dimecres, una nova avaria de senyalització entre les estacions de Sitges i Garraf ha afectat el servei a l'R2 Sud. La nova avaria, que segons Renfe ja s'ha solucionat, ha sumat vint minuts addicionals de retards als combois del tram que va de Sant Vicenç de Calders a l'estació de França de Barcelona, aquest matí. 

Per la seva banda, el Departament de Territori reforça a partir d'aquest dimecres el servei de bus entre Vilanova i la Geltrú, Sitges i Barcelona per pal·liar els efectes de l'avaria a la línia R2 Sud de Rodalies. El Govern ha anunciat que els reforços es mantindran fins que se solucioni l'afectació. En concret, hi haurà tres busos addicionals des de Vilanova i la Geltrú a partir de dos quarts de set del matí per arribar a Barcelona. També faran parada a Sitges. 

Vigilància de l'Agència Catalana de Consum per la correcta informació

 L'Agència Catalana de Consum (ACC) ha posat inspectors a l'estació de Sants per vigilar que Renfe informa correctament de les incidències a l'R2 Sud de Rodalies. L'objectiu és comprovar quina informació s'està facilitant als usuaris en relació amb les alteracions del servei, horaris i transports alternatius. L'ACC també vol vetllar perquè els punts d'atenció al client estiguin oberts al públic. Precisament aquest dimecres al matí no ho estaven.