Les normes de la protesta. Els tripulants de cabina (TCP) de Ryanair ja van anar a la vaga el 24, 25, 26 i 30 de juny, i ara tornen per l'1 i el 2 de juliol. Davant d'això, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha establert quins són els serveis mínims per a la vaga de Ryanair. L'objectiu de tot plegat és "compatibilitzar l'interès general dels ciutadans i en particular les seves necessitats de mobilitat, amb el dret de vaga d'aquest col·lectiu de treballadors". Tot, tenint en compte que l'aerolínia irlandesa és "la companyia que més passatgers transporta en el mercat espanyol, amb una oferta que va superar les 650 rutes des d'Espanya el 2021". "Segons la informació aportada per la mateixa companyia, a prop de 1.900 treballadors formen el col·lectiu que té a càrrec tasques de TCP a les bases que la companyia té a Espanya", afegeix el ministeri.
🛫 Vaga Ryanair: tot sobre els dies de vaga, cancel·lacions i indemnitzacions
Així doncs, Transports decreta els següents percentatges dels serveis de Ryanair per a cada ruta domèstica cap a o des de territoris no peninsulars per a cadascun dels aeroports indicats: per a l'aeroport de Madrid, un 78% de protecció dels vols; per al de Màlaga, un 81%; per al de Barcelona, un 80%; per al d'Alacant, un 73%; per al de Sevilla, un 78%; per al de Palma, un 73%; per al de València, un 74%; per al de Santiago, un 76%; i per al d'Eivissa, un 82%.
La responsabilitat de Ryanair
A més, cal tenir en compte els percentatges següents dels serveis de la companyia per a cada ruta amb ciutats espanyoles o peninsulars i estrangeres, el mitjà alternatiu de transport públic de les quals signifiqui un recorregut amb un temps de desplaçament igual o superior a cinc hores, per a cadascun dels aeroports indicats: per a l'aeroport de Madrid, un 58% de protecció dels vols; per al de Màlaga, un 58%; per al de Barcelona, un 58%; per al d'Alacant, un 58%; per al de Sevilla, un 57%; per al de Palma, 56%; per al de València, un 58%; per al de Girona, un 53%; per al de Santiago, un 53%; i per al d'Eivissa, un 56%.
Finalment, el ministeri també estableix els següents percentatges dels serveis de l'aerolínia per a cada ruta amb ciutats espanyoles peninsulars el mitjà alternatiu de transport públic de les quals signifiqui un recorregut amb un temps de desplaçament inferior a cinc hores, per a l'aeroport indicat: per a l'aeroport de Barcelona, un 36% de protecció dels vols; per a la resta d'aeroports, una protecció del 36% dels vols. Després de tot això, Transports especifica que correspon a Ryanair establir els vols sotmesos als percentatges de la resolució de serveis mínims que s'han descrit, de manera que haurà d'adoptar les mesures necessàries per garantir que s'ofereixin salvaguardant en tot moment la seguretat del conjunt de les operacions.