Els propietaris de vehicles tenen una obligació anual —o cada dos anys si el vehicle té menys de 10 anys— que és passar la ITV. Els experts en la Inspecció Tècnica del Vehicle són els encarregats d'analitzar si el cotxe o la moto són aptes per a la circulació. Des de les llums, fins als frens o els pneumàtics, tot s'avalua al mil·límetre per determinar si es pot donar l'adhesiu i poder esperar a la següent. Però tots els cotxes estan obligats a passar la ITV? A partir d'enguany hi ha una sèrie d'excepcions i hi ha una llista de cotxes que no hauran de passar-la mai més. En concret, són tots aquells vehicles que estiguin matriculats abans de l'1 de gener del 1950, tant si són cotxes com ciclomotors o motocicletes. L'objectiu és donar un paper rellevant als vehicles històrics. 

La Direcció General de Trànsit (DGT) pretén recalcar la importància d'aquest tipus de vehicles com a part del nostre patrimoni cultural, i així incrementar la flota de vehicles històrics a tot l'estat espanyol. Amb aquests objectius, ofereix a la nova normativa un gran avantatge per als qualificats d'històrics, per tant, si ets propietari d'un d'aquests vehicles, et podràs beneficiar d'aquest avantatge de no haver de passar-li mai més la ITV. 

Que és important tenir en compte per passar la ITV?

Del total de vehicles que es presenten a la seva cita amb la ITV, només un 20% la passen a la primera oportunitat, per tant, és important tenir tota la informació necessària sobre com aconseguir-ho. Un dels principals requisits que es necessiten és presentar tota la documentació: el permís de circulació i la targeta d'inspecció tècnica. Amb aquests documents es podrà comprovar que coincideix amb el número de bastidor del vehicle. Un dels punts més importants és la carrosseria. S'ha de tenir en compte que els cops petits no acostumen a suposar cap problema, mentre que permetin obrir i tancar les portes sense dificultat. També s'ha de tenir en compte l'estat de les matrícules, que han d'estar en bon estat i és imprescindible que siguin perfectament llegibles i visibles, així com els retrovisors que també han d'estar en perfecte estat. Altres aspectes relacionats amb la carrosseria que són determinants per passar la ITV són els para-xocs, que han d'estar subjectes correctament i que els elements de seguretat no tinguin òxid per enlloc.

Altres aspectes importants que s'analitzen són l'estat dels frens. En concret, és important que tant els discos com les pastilles no presentin un gran desgast. Si es detecta una frenada desigual també és molt possible que no se superi la inspecció tècnica. Així com si el fre està massa dur, és recomanable passar abans pel taller. Un dels aspectes que menys en compte es té per part dels conductors és l'estat de les llums i és un altre dels motius habituals pels quals no se supera la ITV. Es comprova que estiguin en bon estat totes les llums: posició, carretera, antiboira, intermitents i llums del darrere. 

A més, també s'avaluen l'estat dels pneumàtics, la suspensió, és a dir, amortidors, molls, coixinets o ròtules, que són els elements que causen problemes en la suspensió. L'interior del vehicle: cinturons de seguretat, les finestretes o l'ancoratge dels seients. I per últim, les emissions que emet el vehicle. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!