La consellera d'Educació, Anna Simó, ha comparegut en roda de premsa aquest dilluns per afrontar els mals resultats dels alumnes catalans a l'informe PISA 2022. La consellera ha començat advertint que els canvis en educació són lents i ha descartat mesures a curt termini. "No podem fer cops de volant i actuar a reacció", ha sentenciat Simó, qui ha aprofitat a fer una crida a la unitat als membres de la comunitat educativa per fer front a aquesta situació. La consellera ha presentat un full de ruta amb 10 mesures per millor els resultats de PISA, entre els quals hi ha aspectes com l'impuls de l'educació inclusiva, la universalitat dels 0 als 3 anys. I, en especial, "canvis de fons" al Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu.
"En educació no hem d'improvisar", ha subratllat. Simó ha reivindicat que des del 2022, any en què es fan les proves PISA, a través de les proves de competències ja s'havia detectat mancances en matemàtiques i compressió lectora i ja s'han començat a introduir mesures. Tanmateix, per introduir canvis a llarg termini la consellera ha demanat unitat i pactes de país. "Hem de fer pinya", ha subratllat diverses vegades. La consellera vol enfocar aquesta unitat per complir amb 10 mesures concretes.
Les 10 mesures de Simó
La principal resposta del Departament als mals resultats de PISA es concentren en 10 mesures que abracen des dels sistemes d'acollida a les extraescolars. Per començar, es vol apostar per polítiques resilients, és a dir, pactes polítics i reformes educatives que perdurin en el temps. "Que durin com a mínim dues legislatures", ha apuntat la consellera. També es vol impulsar un pacte de país per la inclusió de l'alumnat, així com un pacte amb el món local per la universalitat dels 0 als 3 anys.
Simó ha assenyalat que és necessari un pla d'educació a temps complet, enriquint les extraescolars. Tanmateix, això implica que no es recuperarà la sisena hora, ja que la consellera ha apuntat que aquest pla que pretén seguir les passes del model portuguès implica més hores que recuperar només una lectiva. També s'ha destacat que es vol replantejar i reforçar la formació dels docents, tant en la carrera com durant la seva vida laboral.
Per altra banda, també es vol millorar el sistema d'acollida, accelerant-la per exemple en els cursos de 3r i 4t de l'ESO i continuar amb el programa pel reforç de matemàtiques i compressió lectoral, així com arribar a canviar la manera com s'ensenya, per assegurar "els bàsics". Una altra de les vies que la Conselleria vol reforçar és el pla de reducció de l'abandonament escolar, del qual ha reivindicat que està molt a prop d'assolir l'objectiu europeu del 10%. Finalment, la gran aposta de canvi passa per la mateixa manera d'avaluar el sistema, Simó ha promès canvis profunds al Consell Superior d'Avaluació.
Canvis al Consell Superior d'Avaluació
Simó ha anunciat que a partir del gener hi haurà "canvis de fons" al Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. La consellera ha defensat que la voluntat és convertir-lo "en una agència potent" d'avaluació i prospecció educativa, un ens ja previst per la llei d'educació de Catalunya (LEC) que vol accelerar perquè sigui una realitat el juny del 2024. Segons Simó, l'agència ha de ser "la proa" del departament perquè cal ser "molt exigents i rigorosos" en l'avaluació de les polítiques educatives. Tot plegat, després que el Consell jugués un paper destacat en la polèmica pels mals resultats de PISA, que inicialment es va apuntar que podria ser per una mostra errònia, on es concentraven més alumnes nouvinguts.
Sobre la polèmica primera reacció del departament davant dels resultats de les proves PISA de la mà de secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat, Ignasi Garcia Plata, Simó ha passat de puntetes. Preguntada per si feia autocrítica, la consellera ha remarcat que quan van comprovar que no hi havia cap error de mostra el Departament va emetre un comunicat admetent l'error. A més, ha remarcat que els canvis no impliquen la partida de Garcia Plata.
Per altra banda, els sindicats educatius Ustec, Professions de Secundària, Intersindical, CGT i UGT han demanat la destitució d’Ignasi Garcia Plata i de Joan Cuevas per les seves declaracions “racistes” sobre els resultats de les proves PISA a Catalunya i pel seu “desconeixement de la funció de l’escola pública”. “Exigim al Departament d’Educació que faci la interpretació dels resultats PISA com cal: la diversificació d’alumnat que ha assumit l’escola ordinària catalana durant els darrers anys requeria una inversió que no s’ha dut a terme”, defensen els sindicats en un comunicat.
Catalunya recula en l'informe PISA
Les proves PISA de 2022 mostren uns resultats preocupants entre els alumnes catalans, pitjors que en l'anterior informe que es va fer l'any 2018. L'informe, que es va publicar el passat dimarts, mostra com el nivell de l'alumnat català està per sota de la mitjana de l'Estat espanyol i dels països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). Els resultats han empitjorat en tots els àmbits que s'avaluen: matemàtiques, ciències i comprensió lectora.
En nivell de matemàtiques, l'alumnat català ha obtingut 469 punts, mentre que en les dels 2018 van assolir 490 punts. Cal tirar enrere fins a l'any 2006 per trobar un resultat pitjor a Catalunya en aquesta matèria. La situació es replica en els dos àmbits restants. Per exemple, el resultat d'enguany en compressió lectora també és el pitjor des de l'any 2006. Catalunya ha assolit 462 punts, és a dir, 22 menys que en les realitzades el 2018. Finalment, pel que fa a la competència científica, Catalunya registra els pitjors resultats des de 2003. Així doncs, els alumnes catalans ha obtingut 477 punts, 12 menys que les proves del 2018,