“Puc dir categòricament que a les escoles catalanes no hi ha adoctrinament”. Així de clar i contundent ha estat el síndic de greuges, Rafel Ribó, durant la presentació de l’informe El pluralisme a les escoles de Catalunya com a garantia del no-adoctrinament, un estudi de més de 160 pàgines que s’ha presentat aquest matí. Segons Ribó, l’informe “és concloent” perquè “més enllà de situacions puntuals que s’han de corregir”, en cap cas es pot desprendre un “adoctrinament sistemàtic” de l’alumnat.

De les 174 incidències que han arribat al síndic arran dels fets de l’1-O, només en 10 s’ha detectat alguna irregularitat. És el cas d’una escola “on es va fer un comunicat de vaga i es va convidar a participar a les manifestacions” o el cas d’un altre centre on “a l’hora del pati es va fer una activitat voluntària de simular una votació”, ha exemplificat el síndic.

Rafel Ribó ha remarcat que es tracta d'una xifra molt baixa si tenim en compte que a Catalunya hi ha 4.800 centres educatius, 115.000 professors i 1.300.000 alumnes. 

Rafel Ribó durant la presentació de l'informe / G.R.

Ribó també ha assenyalat que un 21,3% de les incidències denunciades no s'han pogut verificar perquè “formen part d’escrits formulats per anònims” o perquè fan referència a actes i llocs sense especificar.

 

Els llibres de text tampoc adoctrinen

L’informe del síndic també ha parat una atenció especial als llibres de text basant-se en l’informe de l’entitat AMES (Acció per a la Millora de l’Ensenyament Secundari) sobre l’adoctrinament a través dels llibres de cinquè i sisè de primària. L’estudi, que ha analitzat 3.296 pàgines, conclou que “no es pot assenyalar voluntat didàctica d’adoctrinament”. “Es pot parlar de més o menys atenció a tal o tal altra matèria, però no pas d’adoctrinament”, ha assenyalat el síndic de greuges. És a dir, que hi ha llibres que dediquen més extensió a parlar de la història de Catalunya, mentre que d’altres ho fan d’Espanya. Rafel Ribó ha detectat alguna “imprecisió puntual”, però “més ocasionada per la voluntat de fer comprensible la informació” que no pas per adoctrinar.

El síndic també ha volgut deixar clar que no s’ha de confondre l’ús del català com a llengua vehicular amb l’adoctrinament, i ha fet una crida als agents públics i socials i als mitjans de comunicació perquè tracti l’escola amb “rigor” i “responsabilitat” amb l’objectiu de garantir la convivència de l’escola.

La setmana que ve l'informe es presentarà al Parlament de Catalunya.