El Síndic de Greuges ha rebut ja aquest any més del doble de queixes sobre Rodalies que durant tot el 2024. Mentre que l'any passat el Síndic va rebre 160 queixes, des de l'inici d'aquest 2025 ja en suma 397, segons ha detallat la síndica, Esther Giménez-Salinas, en la presentació de l'informe sobre l'activitat del 2024 de la institució. La majoria de les queixes sobre Rodalies són per retards, per manca d'informació i perquè els usuaris se senten "maltractats". "De vegades s'entén que puguin passar determinades coses, però no que manqui la informació", ha remarcat Giménez-Salinas. Des del Síndic s'ha considerat que no s'ha donat una bona resposta al problema "cronificat" de Rodalies, que és el servei més mal valorat pels usuaris. 

De les queixes i actuacions d'ofici del 2024, el 43% han estat relacionades amb les polítiques socials, i han crescut del 15% al 19% les vinculades a les polítiques territorials per les incidències en el transport públic. Pel que fa a Rodalies, la síndica ha matisat que "el problema no és nou" i ha reclamat millores en la infraestructura. Tanmateix, Giménez-Salinas ha apuntat que la transformació de Rodalies "serà lenta". Davant d'això, ha demanat que "com a mínim" es millori la informació i s'atengui els ciutadans en cas d'incidències. "No diré que l'ajuda és gratuïta, però gairebé", ha sentenciat. 

Pel que fa a la resta de queixes, després de les polítiques socials, la majoria han estat sobre l'Administració pública i tributs (22 %), polítiques territorials (18,5 %), consum (10 %), seguretat ciutadana i justícia (6,1 %) i cultura i llengua (0,4 %). 

Queixes sobre l'Administració catalana: "Lenta, complicada i obsoleta"

L'informe recull queixes dels ciutadans sobre l'Administració catalana, la qual es defineix com a "lenta, complicada i obsoleta". El document conclou que la "ineficàcia" de l'Administració "genera desconfiança institucional, afecta l'estat del benestar i dificulta la mobilitat social", i insta a adaptar els serveis públics a una població de més de vuit milions d'habitants, reduir la burocràcia i agilitzar la resposta als ciutadans.

Entre els problemes detectats, destaca l'increment de les llistes d'espera en diversos àmbits de la sanitat, en la qual, l'octubre del 2024, hi havia un 9% més de pacients esperant una cirurgia i un 18 % més per a proves diagnòstiques.

Els serveis socials també s'han vist afectats el 2024: el temps d'espera per accedir a una residència de gent gran és d'1,2 anys i per a persones amb discapacitat, de 6 anys, cosa que suposa un augment pel que fa al 2023 del 7% i del 6,4%, respectivament. Per altra banda, destaquen les queixes rebudes per la demora en la tramitació de la renda garantida de ciutadania (RGC) o la devolució dels ingressos indeguts. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!