La síndica de Greuges, Esther Giménez-Salinas, ha reclamat a totes les administracions catalanes que la cita prèvia deixi de ser un requisit per accedir a les oficines d'atenció ciutadana. En un comunicat, ha apuntat que el sistema de cita prèvia per accedir als serveis públics s'ha generalitzat des de la pandèmia, considerant que en aquella situació va ser un mecanisme per modular l'atenció, però que actualment, el context és molt diferent. La institució ha sostingut que aquesta pot ser la via preferent d'atenció a les persones, però considera que cal replantejar l'aplicació d'aquest mecanisme, de manera que no es pugui configurar com un requisit inexcusable que comprometi el dret de les persones a accedir a les oficines d'atenció ciutadana o al registre quan ho necessitin.
Dificultat amb les eines digitals
La institució del síndic ha apuntat que els ciutadans no poden dependre d'obtenir cita prèvia per relacionar-se amb l'administració, sobretot perquè moltes persones tenen dificultats per utilitzar les eines digitals. A més, critiquen que si la cita prèvia és obligatòria, i a més, també s'ha d'aconseguir electrònicament, "a la pràctica s'està impedint, o dificultant encara més, l'accés a l'atenció presencial a bona part de la població", comenta. En aquest sentit, argumenta que la normativa no obliga les persones físiques a relacionar-se amb l'administració per via electrònica. Per això, ha reivindicat que l'administració ha de garantir l'atenció presencial a les persones físiques i vetllar pels col·lectius més vulnerables.
Per això, la síndica ha demanat a totes les administracions que atenguin les persones que s'adrecin a les seves oficines d'atenció i de registre sense limitacions ni subjeccions a l'obtenció de cita prèvia. També ha reclamat que la via electrònica no sigui l'únic canal per obtenir una cita prèvia i que se n'habilitin d'alternatius, com per exemple presencials o telefònics. La síndica fa un pas endavant, i també suggereix que totes les administracions, de manera proporcional als seus recursos, habilitin mecanismes d'acompanyament i suport a les persones que voluntàriament vulguin fer ús del canal digital per relacionar-se amb l'administració.
Sistemes telemàtics alternatius
Fa tot just una setmana, la síndica de Greuges també criticava els sistemes telemàtics de votació. Valorava com un "avanç l'eliminació del vot pregat", tot i que reclamava que s'estudiïn sistemes telemàtics alternatius per millorar les xifres de participació des de l'exterior, que segueixen sent molt baixes. Des de l'any 2011, quan es va iniciar el sistema de vot pregat, en lloc d'enviar la documentació d'ofici als registrats en l'exterior, la institució del Síndic de Greuges ha rebut nombroses queixes de ciutadans residents a l'estranger que no han pogut exercir el seu dret de vot en uns comicis per les dificultats que els ha suposat el sistema de vot pregat, ha recordat.
Giménez-Salinas segueix insistint que seria molt profitós estudiar la possibilitat d'introduir mecanismes alternatius que permetin exercir el dret de sufragi actiu de manera telemàtica i d'una forma més senzilla per a l'elector. Així, posa com a exemple que "seria un avanç important que la inscripció en el Cens Electoral de Residents Absents (CERA) o la sol·licitud d'acreditació per poder votar es pogués fer telemàticament".