Catalunya té presència en els llistats internacionals. Fins a sis universitats catalanes han entrat en el top 200 de les millors universitats "joves" del món, segons el rànquing publicat aquest dimarts per la prestigiosa revista britànica Times Higher Education. Els "Young University Rankings 2022" recullen les prop de 800 primeres institucions de tot el planeta de menys de cinquanta anys, entre les quals es troben la Universitat Pompeu Fabra (UPF), fundada el 1990; la Universitat Ramon Llull (URL), fundada el 1990; la Universitat de Vic (UVic), fundada el 1997; la Universitat Rovira i Virgili (URV), fundada el 1991; la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), fundada el 1995; i la Universitat de Girona (UdG), fundada el 1997.
La UPF és la institució catalana que millor puntuació ha rebut, de manera que s'ha situat en la setzena puntuació del rànquing elaborat per THE. És veritat que ha perdut una posició respecte del 2021, però durant en les onze edicions d'aquesta classificació s'ha mantingut en nou ocasions entre les posicions 10 i 17. Per la seva banda, la URL ocupa la posició número 121; la UVic, la número 131; la URV, la 164; la UOC, la 172; i la UdG, la 190. Per la seva banda, el grup d'universitats CEU és l'única representació espanyola en el llistat, tot ocupant la posició número 136. De fet, entre aquest col·lectiu d'institucions també hi ha una universitat catalana: la Universitat Abat Oliva, ubicada a Barcelona. Si altres grans universitats catalanes com la de Barcelona (UB), l'Autònoma (UAB) o la politècnica (UPC) no figuren al rànquing és per mor de la seva edat, ja que la classificació només recull les institucions de menys de cinquanta anys.
Un rànquing global
Les cinc millors universitats "joves" del món són la PSL Research University de París (França), la Universitat tecnològica de Nanyang (Singapur), la Universitat de ciències i tecnologia de Hong Kong (Hong Kong), la Universitat Erasmus de Rotterdam (Països Baixos) i la Universitat politècnica de Hong Kong (Hong Kong). Així ho considera el rànquing de Times Higher Education (THE), la revista setmanal britànica que està especialitzada en notícies i informacions de l'educació superior. En l'elaboració del rànquing de les millors universitats joves, THE utilitza els mateixos indicadors que empra per elaborar el rànquing global, però atorga menys pes als indicadors vinculats a la reputació, a fi de reflectir de la manera més fidedigna possible les característiques de les institucions més joves.
El rànquing es construeix a partir de tretze indicadors amb els quals s'avaluen cinc grans dimensions de l'activitat de les universitats. Els indicadors avaluats són la docència, que analitza aspectes com la ràtio d'estudiants per professor o la reputació acadèmica de la institució (30 %); la recerca, que s'obté a partir del volum d'ingressos per recerca, la productivitat científica i la reputació de la institució en aquest camp (30 %); les cites rebudes, amb l'objectiu de mesurar la influència dels resultats de la recerca (30 %); la internacionalització a partir de ràtios que mesuren la relació d'estudiants i professors locals versus els internacionals, a més de la col·laboració internacional amb altres institucions (7,5 %); i els ingressos del sector privat procedents de la transferència de coneixement (2,5 %).