Carlos San Juan, l'uròleg de 78 anys promotor de la campanya "Soc gran, no idiota" que reclama un tracte "més humà" per part de les entitats bancàries a la gent gran, ha lliurat aquest dimarts de forma simbòlica al Ministeri d'Economia les 600.000 signatures que ha recollit mitjançant change.org. A les portes del Ministeri, San Juan ha afirmat que l'executiu s'ha compromès a fer modificacions legislatives. Mentre estava parlant, la vicepresidenta primera, Nadia Calviño, ha irromput per saludar-lo davant les càmeres. "Què tal, l'han tractat bé?" ha dit alhora que ha apuntat que per al seu govern "això és una prioritat absoluta" i que espera anunciar solucions abans de final de febrer.
La campanya de San Juan busca un canvi en el model de digitalització de les entitats bancàries perquè no desatengui la gent gran que té dificultats d'accés a les noves tecnologies i que requereix una atenció personalitzada cada vegada més escassa. L'uròleg ha aprofitat la presència de la ministra per dir-li que les polítiques del govern espanyol per evitar la bretxa digital "ha arribat de manera insuficient al ciutadà del carrer". "Caldria fer-ho més transparent perquè arribés als més vulnerables", ha afirmat.
Noves mesures a finals de mes
La ministra ha pres la paraula per recordar que el ministeri s'està reunint amb tots els representants d'entitats i associacions perquè "és una prioritat per a nosaltres acompanyar i donar suport a les persones més vulnerables, i especialment els grans". "Cal acompanyar i donar suport a les persones més vulnerables, i sobretot els grans, i cal garantir un tractament més humà perquè els grans se sentin ben tractats", i "sàpiga que la sensibilitat és total", ha dit la ministra".Calviño ha afegit que el Ministeri espera "bones propostes" per part dels bancs, perquè "volem mesures efectives, no maquillatge ni aparences, i espero que d'aquí a final de mes puguem anunciar un conjunt de mesures que siguin eficaces".
La reivindicació de Carlos San Juan
Al text de la seva iniciativa, San Juan explica: "No paren de tancar oficines, alguns caixers són complicats de fer servir, altres s'espatllen i ningú resol els dubtes, hi ha gestions que només es poden fer online... I en els pocs llocs on queda atenció presencial, els horaris són molt limitats, cal demanar cita prèvia per telèfon però ningú atén les trucades... I t'acaben redirigint a una aplicació que, de nou, no sabem fer servir. O t'envien a una sucursal llunyana on potser no tens manera d'arribar". Reconeix que s'ha arribat a sentir "humiliat" a l'hora de demanar ajuda a un banc i que es dirigeixen a ell "com si fos idiota per no saber completar una operació", per tot això reclama un tracte digne de la banca. En la primera meitat de l'any passat, els cinc bancs espanyols de l'IBEX 35 van guanyar més de 10.000 milions d'euros, és per això que defensa que fer les sucursals més accessibles no sembla una operació impossible de plantejar".