L'esperat tall per desdoblar l'R3 de Rodalies entre Parets i la Garriga començarà cap al Sant Joan d'aquest 2025 i s'allargarà un any, més del que s'havia previst inicialment. Així ho ha anunciat la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, després de la reunió que han mantingut a Vic aquest dimecres en format híbrid Renfe, Adif, Generalitat, els ajuntaments afectats i les plataformes d'usuaris. El projecte inicial contemplava una durada d'obres de gairebé mig any i finalment s'allargarà el doble. Durant l'any d'obres hi haurà servei alternatiu per carretera: uns autobusos que circularan amb els mateixos horaris que el tren.
L'afectació començarà just després de Sant Joan per perjudicar el mínim possible el curs acadèmic, amb la mirada posada sobretot en els estudiants que es desplacen cap a la Universitat de Vic i en els alumnes en edat escolar, tal com ha detallat la responsable de Transports. López ha explicat que s'ha doblat el temps d'obres previst perquè hi haurà més serveis afectats i per motius de seguretat. Amb tot, ha afegit que la Generalitat "vetllarà" perquè "si pot ser", les obres es realitzin en un termini inferior a l'any. Quan acabi aquest segon tall de l'R3, que afecta un total de 18 quilòmetres, López ha explicat que s'haurà posat punt final a una part del desdoblament que ha de tenir tota la línia fins a Vic. Tot i que encara en quedaran més per desdoblar, "això ajudarà a tenir més regularitat i més puntualitat a la línia. És una millora que creiem que es notarà", ha subratllat.
Les obres impliquen el tram que va des de Parets del Vallès fins a la Garriga, però, a efectes pràctics, els trens tampoc circularan des de Mollet del Vallès fins a Parets. La raó són unes obres a l'estació de Parets, que fan molt difícil que aquesta població pugui acollir l'arribada i la sortida dels autobusos del pla de transport alternatiu. És per això que Renfe ha decidit traslladar l'operativa al municipi de Mollet i els trens no circularan des de Mollet fins a la Garriga.
Durant el temps que durin les obres, les alternatives a l'R3 de Rodalies seran la línia de bus E12 ja vigent, que connecta Vic i Barcelona, i la flota d'autobusos que desplegarà Renfe per oferir un servei alternatiu per carretera passant per les parades habituals. Els autobusos funcionaran amb els mateixos horaris que el tren, de manera que passaran "cada 5 o 10 minuts", segons ha anunciat la directora general de Transports i Mobilitat aquest dimecres en declaracions a la premsa. L'objectiu, ha reiterat, és evitar el perjudici als estudiants i que aquests puguin desplaçar-se de la manera més directa possible i evitant fer dos intercanvis.
L'inici de les obres serà a les portes de l'estiu, acabat el curs acadèmic, perquè "si hi ha alguna mancança es pugui ajustar", ha valorat l'alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó, en declaracions a la premsa, però ha precisat també que "el servei encara no s'han licitat" i això requereix uns temps. Budó ha afirmat que des de Renfe i el Govern els han transmès, com a municipi afectat, que s'intentarà escurçar terminis tot el que sigui possible, però que "el marc mental ha de ser de dotze mesos de tall". Pel que fa al transport alternatiu per carretera, Budó ha afegit que en el cas de la Garriga serà de 6:00 h del matí a 22:00 h de la nit, amb una freqüència de pas de 30 minuts, d'anada i de tornada, de dilluns a diumenge.
Crítiques d'usuaris: "Tard i inassumible"
Des de la plataforma d'afectats 'Perquè no ens fotin el tren', Marc Janeras ha criticat el que ha titllat d'una manca de planificació general pel tall d'unes obres a l'R3 de Rodalies "que ja haurien d'estar fetes" i que arriben "amb molts mesos de retard". Janeras ha criticat en declaracions a la premsa que el tall previst d'un any és "molt llarg, inassumible", especialment quan el projecte inicial preveia 5 mesos i mig. "No s'estan fent l'esforç necessari en minimitzar-lo, veiem una mala planificació", ha apuntat, per afegir que "es fan obres juxtaposades que unes impedeixen les altres".