Més complicacions per als usuaris del transport públic després de les greus afectacions ocasionades pels robatoris de coure. Les línies R4 i R8 de Rodalies es veuran afectades en dos trams concrets al llarg de l'estiu a causa de les obres d'adaptació a l'ample estàndard que Adif, l'operadora de la infraestructura, executarà entre Castellbisbal (el Vallès Occidental) i Molins de Rei (el Baix Llobregat). Les obres duraran des del 24 de juny fins a l'11 de setembre i es duran a terme per fases: una primera entre Castellbisbal i Molins de Rei (R4) i entre Martorell Central i Rubí Can Vallhonrat (R8) —del 24 de juny al 25 d'agost— i una segona entre Martorell Central i Molins de Rei (R4) i entre Martorell Central i Rubí Can Vallhonrat (R8) —del 26 d'agost a l'11 de setembre—. Per garantir la mobilitat dels passatgers que vegin afectada la seva ruta, Renfe ha presentat aquest dimarts un pla alternatiu de transport per carretera.
Durant aquests dos mesos i mig d'obres, Renfe oferirà l'alternativa amb autobús per cobrir els trajectes afectats. El pas dels busos estarà sincronitzat amb els horaris del servei de Rodalies: mantindran la freqüència habitual dels trens i pararan a totes les estacions. Als busos, però, no s'hi podrà accedir ni amb bicicletes ni amb mascotes, tot i que sí que estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda. En total, es disposarà d'una flota de 25 autobusos, que faran uns 200 trajectes diaris per sentit.
Les obres que afectaran aquest estiu el nus ferroviari proper a Castellbisbal s'emmarquen en les remodelacions que porta a terme Adif pel desenvolupament del corredor del Mediterrani a Catalunya, l'esperada connexió ferroviària amb Europa. En concret, es remodelarà la capçalera nord de l'estació de Castellbisbal, en els seus enllaços cap al nus ferroviari de Mollet i cap a Barcelona per Molins de Rei i cap al Port de Barcelona, a través de Can Tunis. El macroprojecte del corredor del Mediterrani està projectat per a unir via tren des d'Algesires fins a Figueres, i d'allà a connectar-se amb tot el sud d'Europa fins a Hongria.
Vaga a Renfe el 14 de juny
Paral·lelament, el Sindicat Ferroviari (SF) ha convocat una vaga de 24 hores per al pròxim 14 de juny en tots els tallers de Renfe. Ho fa per a denunciar la falta de plantilla, de recanvis i eines, el "lamentable" estat dels mateixos o la contínua externalització de càrregues de treball. El sindicat assenyala a més que hi ha una arbitrarietat en la mobilitat i una discriminació de les categories d'ingrés i que tots aquests factors fan que els treballadors no puguin fer adequadament el seu treball i que es generi un ambient de frustració i desmotivació entre la plantilla, apunten en un comunicat.
Així mateix, SF assenyala el fet que hi ha greus deficiències en les instal·lacions, fins i tot amb risc per a la integritat física de les persones treballadores, qüestions que repercuteixen sobre el treball a fer i que acaben desembocant en avaries dels trens i en retards i suspensions del servei. També denuncien una externalització de càrregues de treball i asseguren que això porta una precarització salarial i de condicions de treball de les activitats ferroviàries.
SF, que qualifica de nefasta la gestió de la direcció del grup Renfe, agrega que tot això està suposant greus perjudicis per a la ciutadania i per això fa una crida als usuaris del ferrocarril perquè donin suport a aquesta vaga. En aquest sentit, el Sindicat Ferroviari ha convocat concentracions de protesta aquest mateix divendres en les estacions de Madrid-Atocha, Barcelona Sants, Sevilla Santa Justa, Màlaga-Los Prados, Zaragoza Delicias, Miranda de Ebro i Oviedo a les 10.00 hores i a Ourense a les 12.00 hores.