El govern espanyol ha anunciat aquest dimecres que mantindrà la rebaixa del transport públic al llarg de l'any 2024. L'últim Consell de Ministres ha tirat endavant un nou decret llei que servirà per prorrogar un any més la subvenció al metro, el bus, el tren i el tramvia, mesura emmarcada en el paquet d'ajudes socials per combatre la inflació i que ja va mantenir-se durant el 2023 després d'inaugurar-se a finals del 2022. Ara caldrà esperar que l'executiu de Pedro Sánchez aprovi el decret abans d'acabar l'any perquè els preus es mantinguin a partir de l'1 de gener.
En el cas de Barcelona i tota l'àrea metropolitana, la T-usual i la T-jove continuaran gaudint de les mateixes ajudes per part de l'Estat. Així, el govern espanyol continuarà bonificant un 30% del preu del bitllet, mentre que l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) mantindrà la bonificació del 20% per a aquests dos bitllets. Ara bé, la mateixa ATM ja va informar la setmana passada la seva intenció d'actualitzar les tarifes generals de transport públic amb un increment del preu del 6,75%.
Com quedarien els preus definitius?
Amb tot, les tarifes per a 1 zona —que engloba la ciutat de Barcelona i altres municipis propers— quedarien de la següent manera, sempre a l'espera que aquests s'acabin arrodonint amb la confirmació oficial per part de l'ATM:
- Bitllet senzill: 2,56 euros
- T-Casual: 12,12 euros
- T-Usual: 21,35 euros
- T-Jove: 42,70 euros
- T-Dia: 11,21 euros
- T-Familiar: 10,68 euros
- T-Grup: 84,81 euros
Les tarifes estaven congelades des de 2020
Els nous preus acordats per l'ATM de Barcelona no entraran en vigor "fins que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible en decreti oficialment l'aportació". Pel que fa a l'increment general de tarifes, "que no es produïa des del 2020", l'ATM de Barcelona va indicar el passat 19 de desembre que s'han tingut en compte factors per seguir garantint la sostenibilitat del sistema, després de 3 anys de contenció de preus i les millores a les prestacions dels títols socials. A més, va destacar l'"elevat increment de preus generalitzat dels darrers anys que ha afectat especialment el cost de l'energia" i que el 2024 s'estima que l'increment acumulat de l'IPC arribi al 19%.
"També s'ha tingut en compte l'impacte generat per la covid-19, que ha provocat almenys 2 anys de forta descompensació financera als operadors", va afegir, i va assenyalar que durant aquest temps també s'ha produït la millora de l'oferta, renovació i ampliació del material mòbil i la renovació tecnològica del sistema de transport públic. A més, l'ATM de Barcelona va apuntar que el cost del servei que les administracions cobreixen amb les seves aportacions públiques "continua sent molt elevat i favorable a l'usuari": del 58,7% el 2019 al 65,5% aquest 2023.
Títols de transport 2023
El canvi de tarifes de cara al 2024 confirma la caducitat dels títols integrats adquirits el 2023, que tindran una validesa fins al 29 de febrer del 2024. La T-Verda i la T-16 mantindran la data de caducitat pròpia de cada títol, i pel que fa als abonaments vigents del 2022 (que van prolongar la seva validesa) caducaran el 31 de desembre. A més, es podran bescanviar els títols no estrenats per títols del mateix tipus, abonant si s'escau la diferència de preu que correspongui. Aquests bescanvis es podran fer en diferents punts fins al 31 de març del 2024.