El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya manté la suspensió cautelar del reglament de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que limita les llicències de vehicles de lloguer amb conductor, cosa que a la pràctica afecta les plataformes Uber i Cabify. D'aquesta manera, l'alt tribunal atén la petició de la Comissió del Mercat Nacional de Valors i de la Competència.
En canvi, els representants de l'AMB i de les associacions de taxistes havien reclamat que es revoqués la suspensió pel perjudici econòmic que suposaria mantenir suspès aquest reglament mentre s'espera sentència sobre el cas.
De la seva banda, l'AMB sosté que el seu reglament no qüestiona autoritzacions existents ni competències estatals, sinó que estableix una autorització addicional per als vehicles amb llicència VTC que operin a l'àrea metropolitana de Barcelona.
La decisió ha caigut com un cubell d'aigua freda damunt del sector del taxi que ja va anunciar ahir la convocatòria de més aturades si el TSJC no els donava la raó. En un comunicat, el sindicat majoritari Élite Taxi ha qualificat la decisió "d'escandalosa" i assegura: "Lluitarem a mort fins arribar al final". "Quiets no ens quedarem", afirma el text. L'organització destaca a més, que no "s'esperava" aquesta resolució sobretot arran de la petició del Ministeri de Foment de retirar la suspensió cautelar en nom del diàleg. De fet, dimecres, arran d'una reunió amb l'AMB i l'Ajuntament de Barcelona, el ministeri es va mostrar obert a debatre una possible transferència de competències pel que fa a les VTC.
Un altre dels sindicats convocants de la vaga de 48 hores, l'Agrupació Taxi Companys, ha dit en una entrevista a Catalunya Informació que es tracta d'una "injustícia". "No ens quedarem de braços plegats", ha senyalat el seu portaveu, Luis López. Cap dels sindicats ha volgut anunciar mesures, esperen fer-ho després d'una reunió que ha de tenir lloc aquesta tarda.
Per la seva banda, la patronal d'empreses de vehicles de lloguer amb conductor, Unauto, ha celebrat la decisió, "és la que esperàvem", han dit en una entrevista a la cadena SER. "L'AMB no té competència per desenvolupar la normativa i era una mesura només per defensar el monopoli del taxi", ha assenyalat.
Uber i Cabify, satisfetes
A tot això avui les plataformes Uber i Cabify han tornat a l'activitat a Barcelona després d'haver-la suspès aquest dimecres arran dels greus incidents contra vehicles d'aquestes companyies. Es va produir al llarg de la manifestació que va tenir lloc durant la primera jornada de vaga, que va aplegar més d'un miler de taxistes i va reunir 150 taxis vinguts d'arreu de l'estat espanyol.
La segona jornada de protesta va transcórrer sense incidents i amb una crida a la calma per part dels sindicats. La marxa lenta de mig miler de vehicles des de l'aeroport del Prat fins al port de Barcelona es va produir sense incidents.
Sense competències per legislar
Segons l’escrit, el Tribunal entén que hi ha un conflicte de competències perquè les autoritzacions de VTC són títols estatals gestionats a escala autonòmica. “L’AMB no té competència per reglamentar la intervenció de l’arrendament de vehicles amb conductor VTC”, afirma. També considera que l’AMB no pot imposar en el seu àmbit territorial una autorització afegida a l’estatal, que és la que recollia l’organisme.
En la seva interlocutòria, el TSJC és conscient que la decisió pot perjudicar el sector del taxi, “que pot resultar greument afectat per la competència” dels VTC, a la vegada que els titulars de les llicències VTC també es veurien afectats si s’aixequés la suspensió.