La Guerra del Taxi es va iniciar el 2014. Vuit anys després, tot semblava arribar al final amb el nou decret de​ les VTC que anunciava el Departament de la Vicepresidència, Territori i Polítiques Digitals a inicis de juliol. De fet, el pròxim 30 de setembre entrarà en vigor l'edicte per a la regulació de les llicències de vehicles de transport amb conductor, després que el govern l'aprovés la setmana passada. Ara, però, un nou escàndol que envolta Uber ha fet esclatar les tensions novament. Una investigació periodística internacional ha revelat com l'empresa de mobilitat va exercir pressions contra diversos governs europeus, entre ells el de Catalunya i Espanya, per afavorir la seva implantació. Arran d'aquesta descoberta, els taxistes preparen grans mobilitzacions davant d'aquestes "males pràctiques" comeses per Uber.

Les manifestacions dels taxistes contra l’arribada d’Uber a Europa van generar algunes escenes de violència contra la plataforma i els seus conductors i vehicles. Segons les noves informacions, s'ha revelat que l’empresa va aprofitar aquestes imatges per simpatitzar amb la ciutadania i acostar-se als líders polítics. El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha dit que estudiaran la possibilitat d'engegar "accions legals" contra la multinacional. En una reunió de la Junta Directiva que tindrà lloc aquest dilluns a la tarda, s'acabaran de decidir els últims detalls d'una "gran mobilització" contra l'Autoritat Catalana de la Competència que es farà aquesta setmana. “Fa molta ràbia veure que hagi sortit ara, ho estem denunciant durant anys i se’ns ha tractat de criminals”, ha protestat Álvarez, que ha reclamat "justícia" per al sector del taxi.

Uber surt al pas de la polèmica

"Les males pràctiques es van dur a terme abans que l'empresa canviés de direcció i redirigís les seves pràctiques l'any 2017", ha sentenciat el comunicat d'Uber. Per tant, l'empresa ha deixat clar que aquests "comportaments passats" ja no formen part d'ells, perquè han transformat "tots aquests aspectes" del seu anterior funcionament. Això ha passat poc després que Uber anunciés que tornava a Barcelona amb una flota d'un parell de centenars de vehicles. Uber va justificar el seu retorn afirmant que volia donar resposta al "gran creixement de demanda de mobilitat" de Barcelona, i que ha derivat en una situació "d'escassetat d'alternatives al transport urbà". Per a la plataforma, aquesta situació és fruit de la "combinació de la tornada massiva del turisme a la ciutat i d'un creixement sostingut de la demanda local".

Les VTC a Catalunya, sota el nou decret

El nou decret del Govern, també incorpora un nou règim sancionador per a les VTC que no el compleixin amb multes que van des dels 201 euros als 6.000 euros. A més, es preveuen sancions de fins a 2.000 euros i la immobilització del vehicle per a aquelles VTC que treballin amb una autorització de fora de Catalunya o que no respectin el temps de 15 minuts entre la contractació i la prestació del servei. Actualment, a Catalunya hi ha unes 4.000 autoritzacions de VTC, de les quals l'executiu català compta entre 2.500 i 3.000 que han tingut un vehicle adscrit en els darrers temps. Ara bé, l'executiu calcula que només 1.455 estan realment actives i estan prestant servei a hores d'ara. Per altra banda, el Govern també recorda que hi ha unes 12.300 llicències de taxis a tota Catalunya, 10.500 de les quals són de Barcelona.