Telefónica ha presentat dues noves solucions tecnològiques perquè els Bombers i els Mossos d'Esquadra millorin els processos de treball. La primera d'elles és un projecte pilot que ofereix als centres de comandament dels Bombers màxima cobertura mitjançant el sistema d'internet per satèl·lit Starlink. Aquest sistema garanteix connectivitat amb els centres de comandament en qualsevol punt del territori, fins i tot en zones d'orografia complexa.
En canvi, la segona és una solució basada en lectors RFID que permet als agents policials identificar ràpidament l'equipament tàctic necessari per a un servei.
Telefónica presenta noves solucions tecnològiques perquè Mossos d’Esquadra i Bombers de la Generalitat millorin els seus processos de treball
Concretament, la solució que ha creat Telefónica pels Bombers funciona mitjançant un model de connectivitat basat en satèl·lits situats a l'òrbita terrestre baixa, que proporcionen internet d'alta capacitat i de baixa latència.
Amb aquesta tecnologia, es pot connectar els centres de comandament avançat establerts en cada emergència amb les sales de control, cosa que simplifica l'accés als sistemes d'informació corporatius sense comprometre la seguretat i disposar de les mateixes funcionalitats tecnològiques en qualsevol lloc i moment. En resum, agilitza la presa de decisions en situacions d‟emergència.
Paral·lelament, la solució tecnològica que controla l'equipament tàctic de Mossos d'Esquadra es basa en lectors RFID de Zebra Technologies, una tecnologia que identifica tots els elements imprescindibles d'una patrulla a l'hora d'iniciar un servei. A través d'aquesta identificació per radiofreqüència, els agents poden controlar de manera automàtica, ràpida i eficaç si disposen al vehicle de tots els actius policials necessaris. Cada element està identificat amb una etiqueta intel·ligent única i el maleter del vehicle incorpora una antena que detecta l'equipament a bord.
En cas que hi falti algun actiu, els agents poden consultar a una app mòbil la llista d'elements que porten i quina no està en concret. Aquesta solució tecnològica facilita un control exacte de tot l'inventari i de la localització concreta dels elements, evitant, per exemple, pèrdues de material o intercanvis entre patrulles.
Les solucions inclouen un projecte pilot que ofereix als centres de comandament avançat màxima cobertura; i un servei basat en lectors RFID que garanteixen als agents policials identificar ràpidament l'equipament tàctic necessari
Les dues tecnologies han estat presentades a la 3a edició de la Jornada d'Innovació a les Emergències i la Seguretat Pública, organitzada a la seu corporativa de Telefónica a Barcelona. L'acte ha comptat amb la presència de Joan Ignasi Elena, conseller d'Interior de la Generalitat de Catalunya; Marc Realp, secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital; Chema Casas, director general de Telefónica a Catalunya; Albert Batlle, tinent de batlia de l'Ajuntament de Barcelona; i representants daltres cossos de seguretat i agències demergències de Catalunya i les Illes Balears.
El conseller Elena ha assegurat que "l'aliança entre la tecnologia i els servidors públics és essencial". "Vivim en una societat complexa i canviant, i les solucions digitals ens ajuden a gestionar millor els cossos de seguretat i emergències. Una jornada com aquesta ens facilita conèixer millor la tecnologia que és al nostre abast, i, en definitiva, posar-la al servei de la ciutadania", ha assenyalat el conseller d'Interior.
"L'aliança entre la tecnologia i els servidors públics és essencial", assegura el conseller Joan Ignasi Elena
Al seu torn, Chema Casas ha afegit que "Telefònica posa totes aquestes tecnologies al servei de les empreses i les administracions públiques i, avui, concretament, de Mossos d'Esquadra, Bombers de la Generalitat, Agents Rurals, SEM i les policies locals". "Som coneixedors de les necessitats dels cossos de seguretat i d'emergències perquè ja fa molts anys que els acompanyem en la transformació digital", ha conclòs.
Altres innovacions tecnològiques impulsades per Telefónica
A més dels dos pilots, el centenar d'assistents a la jornada han pogut conèixer altres casos d'ús impulsats per partners de Telefónica: recreació d'escenaris de crim o d'accidents de trànsit amb intel·ligència artificial (Ecapture Tech), recopilació d'evidències ciutadanes a una plataforma digital (Axon), transcripció bilingüe d'àudio i vídeo en temps real amb cerca biomètrica d'imatges de persones determinades (Etiqmedia), sistema de missatgeria amb disponibilitat ràpida de documentació en matèria de defensa i emergència mitjançant una IA (IMBox) i instal·lació de càmeres embarcades en vehicles amb analítica de vídeo avançada (Axon).