Televisió Espanyola ha sol·licitat la Unió Europea de Radiodifusió (UER), l'entitat organitzadora d'Eurovisió, que obri un debat intern sobre la participació d'Israel en el certamen musical. Així ho ha anunciat la corporació pública en un comunicat emès aquest divendres, en el que el Consell d'Administració es fa eco de "les preocupacions plantejades per diversos grups de la societat civil a Espanya respecte a la situació a Gaza i la participació de la televisió pública [israelià] KAN".
El president de RTVE, José Pablo López, s'ha adreçat per carta al director general de la UER, Noel Curran, per traslladar-li la inquietud. La radiotelevisió pública espanyola no demana directament que Israel no participi en el pròxim certamen d'Eurovisió el 2025, però assenyala que "seria apropiat que la UER reconegui l'existència d'aquest debat [entorn d'Israel] i faciliti un espai de reflexió entre les emissores membres" de l'entitat europea sobre la participació de l'estat hebreu.
La radiotelevisió pública espanyola forma part dels "big five", els cinc països fundadors del Festival d'Eurovisió i els que més diners aporten al certamen, per la qual cosa sempre passen directament a la final sense necessitat de pugnar en les classificacions prèvies. Un estatus que comparteix amb Alemanya, França, Itàlia i el Regne Unit. A més, el moment no és fútil: actualment la presidenta del Grup de Referència de la UER —l'organisme de control d'Eurovisió— és l'espanyola Ana María Bordas, que al seu torn és directora de Producció de Continguts de RTVE.
Un debat candent cada edició
La participació d'Israel ha estat un dels principals temes polítics candents al voltant del popular festival de música. En el marc de les sancions per la invasió a Ucraïna, Eurovisió va vetar la participació de Rússia. Tanmateix, veus crítiques propalestines i des de l'esquerra han denunciat el que consideren una incoherència per permetre la participació d'Israel malgrat la cruenta ofensiva sobre la Gaza, que ha deixat més de 50.000 morts, molts d'ells nens.
De fet, el debat ha estat present en cada una de les últimes edicions des de l'inici d'aquesta última revifada del conflicte palestino-israelià a finals del 2023: en aquestes edicions no han faltat els xiulets i missatges crítics durant la participació israeliana, que l'organització del festival ha sortejat com ha pogut. Fins i tot s'han arribat a organitzar boicots en contra de veure el festival. Tanmateix, també hi ha hagut expressions de suport i simpatitzants proisraelians de tot Europa van votar massivament per Israel, la qual cosa s'ha guanyat una bona posició a l'estat hebreu últimament gràcies al vot popular.