El que hauria d'haver estat un viatge inoblidable s'ha convertit en una tragèdia mortal per a Agustín Escobar, Merce Camprubí i els seus tres fills. També per a Sean Johnson, el pilot de l'helicòpter turístic en què viatjaven, que també ha mort en l'accident de l'aeronau que va caure sobre el riu Hudson, a Nova York. L'aparell, un model Bell 206L4 de l'any 2004 amb el qual s'havien enlairat des d'un heliport de Downtown Manhattan per fer un recorregut aeri sobrevolant el riu Hudson, es va precipitar 18 minuts després d'iniciar el vol i quan ja començaven les maniobres per al descens. L'helicòpter va perdre diverses de les seves parts en l'aire i va caure a plom sobre l'aigua per causes que encara es desconeixen. Les autoritats dels Estats Units estan treballant sobre diverses hipòtesis per explicar l'accident. L'alcalde de Jersey City, Steven M. Fulop, ha detallat en una roda de premsa que "hi ha tres teories. Està el debat sobre que hagués estat provocat per un contratemps amb ocells, amb drons o alguna fallada mecànica. Veurem què succeeix". 

L'alcalde de Jersey City, Steven Fulop, en roda de premsa
L'alcalde de Jersey City, Steven Fulop, en la roda de premsa per donar detalls de la investigació / EFE

Investigació oberta 

Abans de les declaracions de l'alcalde, la directora de la Junta Nacional de Seguretat en el Transport (NTSB), Jennifer Homendy, ha detallat que 17 persones continuen desplegades als voltants del lloc del sinistre i ha assegurat que la investigació continua oberta, per la qual cosa s'evitarà "especular". En aquest sentit, ha apuntat que "portarà bastant temps" determinar que va passar abans que l'aparell es desintegrés en l'aire i les seves diferents parts caiguessin a l'aigua. Tot i que la majoria de les restes de l'aparell es van retirar del riu la nit de dijous, els submarinistes del Departament de Policia de Nova York rastrejaven aquest divendres la zona a la recerca de les peces que falten.

Segons ha detallat Homendy, "els objectius immediats dels equips d'emergència van ser, primer, la cerca i rescat dels passatgers i, després, la recuperació de la cabina. Els investigadors de NTSB van començar a arribar al lloc a la nit i no especularé amb cap causa preliminar o probable de l'accident". "Ara mateix estem buscant el rotor principal i el rotor de cua" ha afegit, assenyalant que tampoc s'ha recuperat la transmissió principal. Homendy ha dit que no es descarta res, ja que els investigadors examinaran l'experiència del pilot, l'historial de l'empresa que gestiona les visites turístiques i les restes encara incompletes de l'avió. Homendy ha detallat que el pilot de l'aeronau acumulava 780 hores de vol i que havia superat el seu últim reconeixement mèdic el setembre de 2024, quan va reportar 450 hores d'experiència com a pilot. A més, l'agència ha demanat la col·laboració dels ciutadans amb l'enviament de més fotos i vídeos. 

La directora de la Junta Nacional de Seguretat en el Transport (NTSB), Jennifer Homendy
La directora de la Junta Nacional de Seguretat en el Transport (NTSB), Jennifer Homendy, a la roda de premsa / EFE

Per la seva banda, el director d'OEM, Greg Kierce, en la mateixa roda de premsa ha assenyalat que "la zona on es va enfonsar l'aeronau té un fons molt rocós. Així que l'accés a l'àrea és difícil per als bussos. El treball al riu Hudson sempre és difícil per les seves males condicions de visibilitat". La caiguda de l'helicòpter a l'aigua es va produir entorn de les 15:15 (hora estatunidenca) i va necessitar la mobilització dels bussos del cos de bombers, així com de la Policia de Nova York i de Nova Jersey, que van treure del riu a les víctimes i a l'aeronau sinistrada.

La trucada del pilot abans de l'accident

Diversos mitjans locals van reproduir aquest divendres el relat de Michael Roth, el propietari de Nova York Helicopter, l'empresa de vols turístics. En declaracions al diari The Telegraph, Roth ha explicat que minuts abans de caure l'aeronau, el pilot havia avisat per ràdio que li quedava poc combustible i tornava a l'heliport, gairebé 20 minuts després de començar el vol. "Va trucar dient que estava aterrant i que necessitava combustible, i hauria d'haver trigat uns tres minuts a arribar a l'heliport, però 20 minuts després, no havia arribat". I ha afegit: "Vaig rebre una trucada del meu gerent i del meu heliport del centre i em van dir que havien sentit que hi havia hagut un accident, i el meu telèfon va començar a sonar. Després un dels meus pilots va sobrevolar el riu Hudson i va veure l'helicòpter a l'aigua, boca avall". 

Michael Roth, en declaracions al New York Post, ha afirmat que "no he vist res semblant en els meus 30 anys d'experiència en el sector dels helicòpters. L'única cosa que puc suposar és que o bé va impactar amb un ocell o bé van fallar les pales del rotor principal. No tinc ni idea. No ho sé". 

Debat sobre els vols amb helicòpter a Nova York

La família Escobar Camprubí estava passant uns dies de turisme per Nova York aprofitant que el pare, Agustín Escobar, CEO de Siemens Mobility España, va arribar el diumenge per visitar les instal·lacions de Siemens a Pittsburgh, a Pensilvània. I després van estendre el viatge amb la família, que va arribar fa un parell de dies per celebrar l'aniversari d'un dels menors", segons ha explicat l'alcalde de Jersey City. 

El tràgic accident d'aquesta família catalana ha tornat a reobrir el debat sobre els vols d'helicòpters turístics a Nova York. En concret, la NTSB ja ha expressat en diverses ocasions la preocupació per aquesta activitat. La directora, Jennifer Homendy, ha recordat que han demanat en diversos dels seus informes que aquestes aeronaus tinguin de gravadores de veu i dades resistents als xocs."Creiem decididament en un sol nivell de seguretat", ha afirmat. En la mateixa línia s'ha manifestat l'alcalde de Jersey City, Steven Fulop, que ha defensat que cada vegada és més evident que l'Agència Federal d'Aviació “ha de regular més” el sector i imposar “restriccions al turisme en helicòpter”. En aquest sentit, ha denunciat que el cel de Manhattan "està completament congestionat". En canvi, l'alcalde de Nova York, Eric Adams, es mostra a favor d'aquesta activitat, que ha apuntat que forma part de "l'ecosistema econòmic de la ciutat". “La gent vol veure la nostra ciutat des de l'aire. Necessitem concentrar-nos en la seguretat”, ha defensat.

Segons apunta The New York Times, des de l'heliport on va sortir aquesta aeronau s'enlairen gairebé 30.000 vols a l'any. Malgrat les restriccions, com no poder volar els diumenges i seguir rutes prefixades, aquestes atraccions turístiques es posen en qüestió. Des del 1977, ja són 32 les víctimes mortals en accidents d'helicòpter. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!