Dada dramàtica. Un terç de les baixes de docents en centres educatius a Catalunya queden sense cobrir, segons el sindicat majoritari USTEC i reconegut pel Departament d'Educació. El sindicat xifra en un 31% les substitucions no cobertes en el conjunt del sistema educatiu, mentre que en el cas de la secundària ho eleva a gairebé la meitat: un 46%. La consellera d'Educació del Govern de Pere Aragonès, Anna Simó, va reconèixer el passat dimecres que el seu departament té sense cobrir un total de 22 vacants, enguany. També va xifrar en 418 les substitucions de curta durada sense cobrir. 

La resposta del Govern

El Govern de la Generalitat ja treballa per reduir l'impacte de les substitucions, segons explica El Matí de Catalunya Ràdio. Un exemple que posen sobre la taula és fer habilitacions temporals de diferents titulacions per impartir especialitats on falten docents, o oferir un complement de major dedicació lectiva voluntària per a especialitats d'informàtica i català. Alhora, Simó aposta per reduir la burocràcia administrativa per ajudar a cobrir els processos de difícil cobertura, així com dissenyar una nova borsa a través d'un aplicatiu informàtic, que millorarà l'accés i l'autogestió a l'hora de cobrir baixes. L'eina avisarà ràpidament els docents que hi hagi a la borsa de totes les ofertes disponibles que els puguin interessar.

Tot i les mesures impulsades pel Govern, USTEC veu insuficients les mesures i avisa d'una manca de substituts. Sobretot, en matèries com la informàtica, la tecnologia, les matemàtiques i la llengua catalana i la literatura. El sindicat alerta que en formació professional, en alguns casos el percentatge de no cobertura se situa entre el 90% i el 100%. La USTEC insisteix en les conseqüències sobre l'alumnat de la falta de docents, així com sobre el professorat. "L'alumnat acumula moltes hores sense rebre aprenentatges", lamenta la portaveu del sindicat, Iolanda Segura.

USTEC ho veu insuficient

El sindicat també subratllat que aquesta manca de docents té un efecte dòmino amb altres matèries i provoca una "sobrecàrrega" en el mateix professorat.  "Aquestes hores s'han de cobrir fent guàrdies i impartint matèries per les quals no han rebut formació acadèmica", diu Segura. "Això ens fa reflexionar sobre com de poc atractiva és la nostra professió, malgrat que hi hagi qui pensi que som uns privilegiats", apunta Anna Pasqual, docent afiliada a la USTEC. De fet, denuncien un "desprestigi" cap al docent i un "deteriorament" de les condicions laborals a causa de la manca de professors. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!