Gairebé una de cada tres de les consultes al Servei Telemàtic d'Atenció a la Víctima del Delicte (SIOVD) de la Generalitat i Creu Roja estan relacionades amb delictes de violència masclista, ja que el 30% de les sol·licituds rebudes el 2022 són en aquest àmbit. Dins d'aquest nombrós terç, les agressions sexuals han estat el 8,32% de les consultes i la violència en l'entorn domèstic el 7,74%. Durant el 2022 aquest servei va rebre 4.279 consultes, de les quals 3.738 eren trucades i 541, correus electrònics. Un 68% dels usuaris del servei són dones de nacionalitat espanyola i d'entre 18 i 50 anys en el 55% dels casos. 

Segons el balanç publicat per aquest servei, el segon motiu més freqüent són els delictes contra la propietat, amb un 18% de les consultes, seguit de, les agressions físiques (5,59%), les estafes (5,53%) i les amenaces (2,62%). Per altra banda, el nombre de persones que han necessitat suport emocional i acompanyament psicològic ha crescut un 4% respecte al balanç publicat l'any 2021, arribant a les 565 peticions de suport emocional, és a dir, un 15% del total de sol·licituds rebudes. El 82% de les persones que reben aquesta mena de suport són dones.

Consultes

La majoria de les consultes són per saber a quins serveis d'assistència o de suport es poden adreçar les víctimes. En aquest sentit, un 54% (2.026) de les persones que truquen volen informar-se sobre quin centre sanitari han d'anar, quina és la comissaria de policia més propera o quins són els serveis socials que tenen a l'abast. Seguidament, amb un 26% de les consultes, les persones que recorren a aquest servei volen saber on interposar una denúncia. La informació relativa als serveis d'orientació jurídica equival al 5% del total de les sol·licituds; les peticions de dades de contacte dels òrgans judicials, al 5,3%, i les consultes relacionades amb l'assessorament i la defensa jurídica dels procediments judicials que els usuaris tenen en curs, al 4,7%.

El SIOVD

El Servei Telemàtic d'Atenció a la Víctima del Delicte atén de manera gratuïta de dilluns a divendres de 8 a 22 hores en sis llengües. Aquest Servei s'ha adjudicat a la Creu Roja des del centre de coordinació de Barcelona, i complementa la tasca que fan les sis oficines d'atenció a la víctima del delicte del Departament de Justícia, Drets i Memòria. El Servei Telemàtic d'Atenció a la Víctima està adjudicat a la Creu Roja, que segons el Govern complementa la labor de les sis oficines del departament, distribuïdes per Catalunya. "L'objectiu és que la persona es pugui sentir de nou tranquil·la, amb seguretat i confiança", ha assenyalat la Conselleria, que ha explicat que se centren a reduir l'excés d'ansietat, rebaixar la intensitat de la situació emocional que viu la víctima i oferir-li escolta i comprensió,