L'aplicació de vídeos musicals de 15 segons Tik Tok va ser la quarta aplicació social més baixada l'any passat, però s'entreveu un any complicat per a la xarxa xinesa. A l'abril la plataforma va ser multada amb 5,7 milions de dòlars per recopilar dades de nens, la sanció civil més elevada mai imposada per la Comissió Federal de Comerç en un cas de privacitat de menors. "A Tik Tok nens i adolescents busquen el seu propi espai, i no hi ha res que els molesti més que haver de compartir xarxa social amb els seus pares", afirma Ferran Lalueza, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. De fet, segons dades de Digiday, el 60% dels usuaris té entre 16 i 24 anys, encara que es presumeix que poden haver-hi individus més joves. "Les xarxes que no han estat massivament colonitzades pel públic adult resulten particularment atractives a nens i adolescents, que les perceben com un entorn genuïnament propi sense intromissions ni supervisió parentals", comenta Lalueza.
L'edat dels usuaris de Tik Tok, un problema greu sense control
Entre vídeos musicals, duets i reptes (challenges) resulta difícil avorrir-se en una xarxa amb tantes opcions creatives i amb un llenguatge més propi de les generacions Z i posterior, ja que, segons els experts, a Tik Tok hi ha adolescents (més de 14 anys), preadolescents (d’11 a 13 anys) i nens (menors d’11 anys). "El problema d'aquesta xarxa és la dificultat de verificar la veritable edat dels usuaris, un problema que afecta totes les xarxes socials, però que en el cas de Tik Tok es veu agreujat per l'alt percentatge d'usuaris menors que fan servir aquesta xarxa", adverteix Lalueza.
Una vegada iniciada la sessió, es poden començar a publicar vídeos d'un mateix que després veuran altres usuaris, qualsevol dels quals podrà enviar un missatge a l'autor del vídeo directament. Aquesta xarxa, que encara no ha aconseguit formar part del Global Internet Forum, una associació que fomenta el bon ús d'internet, està essent investigada al Regne Unit per por que no sigui un "imant de pedòfils". "A Tik Tok conflueixen amb facilitat, en un mateix ciberespai, agressors i víctimes; per als pederastes és fàcil accedir i contactar amb menors perquè saben que és una xarxa molt utilitzada per ells, la qual cosa es coneix com a child grooming", afirma Marc Balcells, professor del programa de Criminologia de la UOC. El diari britànic The Sun va investigar diversos casos en què nens de 8 anys rebien missatges amenaçadors d'adults a Tik Tok. El child grooming consisteix en una sèrie d'actituds i actuacions enganyoses per part d’un adult per obtenir la confiança d’un menor d’edat i aconseguir favors sexuals.
"Per als menors és un espai on jugar i socialitzar, fan un ús lúdic de la xarxa sense pensar que poden convertir-se en víctimes", explica Balcells, que afegeix que "el problema és que van cedint imatges i vídeos, dels quals no es pot tenir control ni saber on són guardats ni en quins servidors, i fins a quin punt hi pot haver infiltracions de delinqüents o de xarxes de pederastes en línia".
Qui en vigila els continguts?
La manca de control del contingut que hi ha a Tik Tok és una altra de les grans polèmiques. La xarxa social es va veure obligada recentment a eliminar més de 20 comptes relacionats amb el grup terrorista ISIS. En aquests comptes es compartien vídeos animats amb música i emojis, en els quals es podien veure tortures, que van arribar a milers d'usuaris de la xarxa. L'alarma va saltar després de la investigació de The Wall Street Journal. "No és la primera vegada que passa. Sempre han buscat atraure públic jove i comunicar-se d'una manera secreta", afirma Balcells. "Tik Tok és indubtablement interessant per a grups terroristes gihadistes per la forquilla d'edat mitjana dels seus usuaris. Són públics especialment permeables i és un model de propaganda ja utilitzat, que en un moment passat es transmetia per WhatsApp, després per Telegram i ara per Tik Tok", afirma Andrés Ortiz, autor de l'Editorial UOC i expert en propaganda gihadista.
Eines d'intel·ligència artificial que no s'expliquen
Sembla que la xarxa xinesa comença a posar solucions, si més no en part, a aquest problema expandint el seu equip de moderadors perquè en revisin el contingut. Ja en el passat va tenir problemes amb la censura, confirmada per antics treballadors de Tik Tok, que afirmaven que s'eliminaven vídeos que esmentaven temes tabú a la Xina, continguts polítics o balls suggeridors. "La presència de polítiques poc clares de la xarxa social pot generar desconfiança i la censura, manca de llibertat", afirma Silvia Martínez, directora del màster de Social Media: Gestió i Estratègia, de la UOC.
Tot i que el secret de l'èxit d'aquesta aplicació és en gran part el seu alt nivell de participació i fidelització (engagement). "Tot això, gràcies a un ús extremament sofisticat i efectiu de la intel·ligència artificial a l'hora de generar algoritmes i d'un ampli ventall de funcionalitats ideades per propiciar la interacció entre usuaris, com ara valorar, regalar, comentar o compartir, fer duos, etc.", explica Lalueza. Tot l'anterior fa que aquesta xarxa tingui una taxa d’engagement del 29%, però també que li hagi costat la crítica per la manca de transparència en l'ús de la intel·ligència artificial. "L'actuació dels algoritmes que analitzen paràmetres diferents per oferir el contingut com més afinat millor i la possibilitat de seguir perfils concrets amb l'objectiu d'oferir als usuaris els continguts que poden ser més del seu gust garanteix la seva permanència i els anima que continuïn interactuant", conclou Martínez.