L'impacte de TikTok en els adolescents, els seus usuaris prinicpals, és perfectament conegut per la direcció de l'empresa així ho mostren una sèrie de documents filtrats a la ràdio pública dels Estats Units (NPR). El mitjà estatunidenc fa dies que publica detalls de com als despatxos de la multinacional en són ben conscients, del mal que fa la seva app i com n'és, d'addictiva. Tanmateix, si bé l'addicció a les xarxes pot ser més o menys comuna en l'ús de tota mena d'apps o plataformes, la darrera revelació apunta que la companyia va permetre comportaments més greus. Nenes menors de 15 s'han estat despullant a la funció en directe de TikTok rebent diners d'adults. 

Després d'un reportatge de Forbes que denunciava que hi havia nenes que guanyaven diners a l'app despullant-se per a adults sense que la plataforma ho aturés, TikTok va encarregar una investigació interna. Els treballadors de TikTok van comprovar com "un alt" nombre de streamers menors d'edat rebien un "regal" o una "moneda" a canvi de despullar-se: diners reals convertits en una moneda digital sovint en forma de joguina de peluix o flor.

Tot plegat es recull en els diversos documents de la companyia que han estat filtrats a la NPR, dels quals també es desprèn que els executius de TikTok eren molt conscients del mal potencial que l'aplicació pot causar als adolescents, però no semblaven preocupats.

Addicció en 35 minuts i prioritat a les persones atractives

A més de la convivència amb l'explotació de la pornografia infantil a la plataforma, els documents interns publicats per l'NPR mostren que l'empresa és conscient de ser molt addictiva i nociva pels més joves. Concretament, TikTok va quantificar el nombre precís de vídeos que necessita algú per tornar-se addicte a la plataforma: 260 vídeos. "Així, en menys de 35 minuts, és probable que un usuari mitjà esdevingui addicte a la plataforma", conclouen els investigadors. Per altra banda, aquestes investigacions internes també apunten que l'algoritme de la plataforma promou les persones més atractives i empenyen cànons de bellesa distorsionats. Tot plegat molt nociu per als seus usuaris, especialment els més joves. 

I què fa TikTok amb tota aquesta informació? Aparentment res, com mostren els mateixos documents interns. Des de fa temps que l'aplicació permet el control parental per limitar el temps que els menors usen la plataforma. Els temps per restringir els usos oscil·len entre els 40 minuts i les dues hores. Tanmateix, l'empresa ha comprovat que d'ençà que va implantar aquest sistema, l'eina ha tingut poc impacte, amb una caiguda d'aproximadament un minut i mig d'ús, d'uns 108,5 minuts al dia a 107 minuts amb l'eina.

Un document mostra el cap de projecte de TikTok parlant sincerament sobre l'objectiu real de la funció de límit de temps: "millorar la confiança del públic en la plataforma TikTok mitjançant la cobertura dels mitjans", ha afirmat un treballador de la companyia, que ha afegit: "El nostre objectiu no és reduir el temps dedicat". Tot i no voler reduir el temps d'ús, els documents mostren que TikTok és conscient que "interfereix amb les responsabilitats personals essencials com dormir les hores necessàries, les responsabilitats laborals/escolars i la connexió amb els éssers estimats".

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!