La liberalització del mercat ferroviari espanyol, impulsada per l'entrada d'Ouigo i Iryo, ha suposat una rebaixa del 49% en el preu dels bitllets per a la ruta Madrid-Barcelona respecte a les dades anteriors a la pandèmia, segons recull un informe elaborat per la plataforma de venda de bitllets Trainline. El descens en els preus, així com l'oferta disponible més gran, s'ha reflectit en la demanda dels consumidors, de manera que la venda de bitllets s'ha disparat en un 393% des de maig de l'exercici passat. "Estem convençuts que la liberalització del sector ferroviari espanyol augmentarà el nombre de passatgers de tren a Espanya", ha comentat el director general de Trainline España, Andrea Saviane.
El directiu ha indicat que amb l'arribada d'Iryo en aquest trajecte Madrid-Barcelona, els viatgers espanyols tindran a la seva disposició "encara més opcions i serveis per elegir". Trainline també ha apuntat que la ruta Madrid-Barcelona és també la favorita dels viatgers a Espanya, seguida dels trajectes Madrid-València, Madrid-Sevilla, Barcelona-París i Madrid-Málaga1. A més dels avantatges en termes econòmics que els viatgers ja estan apreciant en l'alta velocitat espanyola, Trainline ha subratllat que un mercat ferroviari liberalitzat aporta al seu torn altres beneficis als viatgers de tren, com una capacitat més gran d'elecció per als seus viatges en una societat cada vegada més interconnectada.
La plataforma disposa d'acords amb més de 30 operadors a Espanya i 270 a Europa, entre els quals s'inclouen Renfe (Renfe i Avlo), Ouigo, Iryo i Elipsos, la qual cosa permet al consumidor triar l'opció que més li convé i planificar el seu viatge de manera senzilla. Trainline ha indicat en últim lloc que des d'aquest divendres els bitllets d'Iryo per al trajecte Madrid-Barcelona estaran disponibles a la seva plataforma, de manera que els viatgers internacionals i espanyols podran adquirir els seus bitllets en l'app per a aquesta ruta, que Iryo operarà a partir del proper 25 de novembre.
Les promocions d'Iryo
Aquest diumenge, 18 de setembre, la companyia Iryo oferirà promocions en la pàgina web i aplicació, una fita que Víctor Bañares, el director genera d'Iryo, espera "que els clients recordin", ja que una vegada que Iryo estigui "en velocitat", els preus seran des dels 18 euros per trajecte. Els seus competidors, l'Ave de baix cost de Renfe, Avlo, i el de SNCF, Ouigo, ofereixen preus a partir de 7 i 9 euros respectivament per trajecte en les línies en què operen.
"Ara només pensem en Espanya", ha explicat a Efe Bañares, que preveu que primer "s'ha d'arrencar i fer-ho bé", ja que la companyia aspira a mitjà termini a ser "una operadora ferroviària en altres països europeus". Al seu parer, "l'entorn econòmic no és el més propici", tanmateix, confia que aquest operador privat d'alta velocitat transporti prop de 8 milions de viatgers el 2025. El desembre del 2020 va ser quan es va fer efectiva la liberalització ferroviària a Espanya i, des d'abans d'aquell moment, "l'equip d'Iyro ha treballat molt per crear una proposta ferroviària única", ha manifestat Gorini.