La B-40, coneguda també com a Quart Cinturó o ronda Nord, obre aquest divendres el tram de 6,2 quilòmetres entre Olesa de Montserrat (Baix Llobregat) i Viladecavalls (Vallès Occidental), finalment s'acaba una infraestructura que ha acumulat retards i ajornaments al llarg dels darrers 17 anys. El ramal que entra en funcionament, que compta amb 1,3 quilòmetres de túnel a l’altura d’Olesa, suposa culminar un total de 13,2 quilòmetres d’autovia que uneixen el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, entre Abrera (Baix Llobregat) i Terrassa. Els trams Abrera-Olesa (2 km), en un extrem, i Viladecavalls-Terrassa (5 km), en l'altre, estan en funcionament des del 2010. Però el tram central, Olesa-Viladecavalls (6,2  km), va quedar suspès per causes diverses. El ministre de Transports, Óscar Puente, farà la inauguració oficial d’aquest tram que ha vist com ha incrementat el pressupost inicial de 129 milions previstos el 2007 fins als "300 milions en números rodons" que ha acabat costant la infraestructura segons el ministre, per a qui aquesta via "és una obra clau per a la mobilitat" de les dues comarques i que uneix "els principals motors industrials de Catalunya". 

B 40 2
Autovia B-40

Una infraestructura amb molts obstacles

La B-40 és una via de circumval·lació que envolta Barcelona, llargament reclamada pels alcaldes de Sabadell i Terrassa, que forma part del Quart Cinturó que es va començar a planificar a la dècada dels seixanta, per unir el Penedès, el Vallès i el Maresme, però la construcció i planificació s'ha vist endarrerida per múltiples motius, des d’econòmics, amb la crisi del 2011, fins a problemes de construcció. Les obres es van posar en marxa el 2009 i durant aquest temps han patit diversos ajornaments. El 2010 es van aturar les obres i es van reprendre entre els anys 2015 i 2016, amb diferents graus d'execució en aquests vuit anys. El maig del 2022 es van reprendre els treballs que han permès acabar el tram, després que el 2019 es detectessin lliscaments en obra ja construïda i que van suposar un nou endarreriment. Durant aquest període també s'ha canviat el calendari per a la posada en funcionament, amb diferents anuncis de possibles dates. La ministra Ana Pastor va anunciar que el tram entraria en servei el 2018. El seu successor, Íñigo de la Serna, va parlar del 2019, i la ministra Raquel Sánchez, l'any passat, va assegurar que s'inauguraria abans que acabés el 2023

A l'últim pacte de pressupostos, el PSC va aconseguir arrencar el compromís d'ERC per fer el tram Terrassa-Sabadell. Segons informa 3Cat, el Govern considera que la B-40 acaba a Terrassa, i sempre es refereix al tram Terrassa-Sabadell com a ronda Nord (així figura al pacte) i no com a B-40. A més, assegura que no vol una via d'alta capacitat (la B-40, en alguns trams, té fins a tres carrils per sentit). I tampoc vol ni sentir a parlar d'allargar la via més enllà de Sabadell, en direcció a Granollers.B 40 3

B-40