L'AP-7, l'autopista que vertebra Catalunya i la connecta amb França i el País Valencià, té un problema de capacitat i sovint es col·lapsa amb importants retencions, alhora que també presenta una alta sinistralitat que ho empitjora tot plegat. En els primers mesos del 2025 hi ha hagut 32 víctimes mortals en accidents en l'autopista i els sinistres lleus són una constant. Al llarg del 2024 va haver-hi prop de 700 accidents enregistrats en aquesta via. Com a mesura de xoc, la consellera d'Interior, Núria Parlon, va anunciar fa uns dies que s'implementarà un tram de velocitat variable a l'AP-7, en uns 150 quilòmetres entre Maçanet de la Selva i el Vendrell. Ara, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, dona aquest dissabte més detalls dels plans que hi ha amb l'AP-7 en una entrevista amb EFE, en la qual anuncia que podrà haver-hi trams on la velocitat permesa es redueixi a 60 km/h.

L'AP-7 té una capacitat màxima per absorbir 5.200 vehicles per hora, si bé Lamiel admet que en alguns trams i moments determinats el nombre de vehicles presents en la via arriba fins als 7.000. De fet, els usuaris habituals han constatat l'augment d'afluència, especialment la presència molt més gran de camions, des que es van eliminar els peatges. El diagnòstic del director de Trànsit és que durant els caps de setmana, l'autopista no té prou capacitat per absorbir tots aquests vehicles en diversos punts del seu recorregut, especialment on connecta amb altres vies concorregudes.

Els dies laborals, l'epicentre dels problemes se situa entre Santa Perpètua de Mogoda i Barberà del Vallès, a l'enllaç amb la C-58, en una zona on s'acumulen més de 800 hores de retencions cada any. Precisament, segons Lamiel, la decisió anunciada per la consellera Parlon d'instaurar un tram de velocitat variable al llarg de 150 quilòmetres entre Maçanet de la Selva (Girona) i el Vendrell (Tarragona) pretén esglaonar la circulació per mitigar les retencions que es produeixen a partir d'aquest punt negre entre Santa Perpètua i Barberà.

El pla de Trànsit és instal·lar panells en tot aquest recorregut, on també es reforçaran radars de tram i els nous carro-radars, per regular la velocitat en funció de les condicions viàries i meteorològiques. L'objectiu és fer als vehicles circular més lents en el tram on hi ha fluïdesa abans d'arribar a la zona de retencions, perquè l'"agitació" al volant no provoqui tants accidents. Segons explica Lamiel a EFE, la previsió és que aquests panells puguin arribar a reduir la velocitat permesa fins als 60 quilòmetres per hora en alguns punts. En aquest sentit, Trànsit preveu servir-se de l'ajuda d'algorismes i d'intel·ligència artificial (IA) per valorar, per exemple, quins tipus de vehicles estan circulant. També aposten per emprar més càmeres per detectar si algun conductor està utilitzant el telèfon mòbil.

A banda, Trànsit preveu aplicar en aquest tram d'alta sinistralitat de l'AP-7 uns carrils de sortida més llargs, que permetin ordenar i separar els fluxos de vehicles. D'aquesta forma, des de Santa Perpètua es podrien dividir els carrils del tram de l'autopista cap a Barberà en dos blocs: els conductors dels dos carrils de l'esquerra serien els que seguirien per l'autopista en direcció Tarragona i els de la dreta sortirien per la C-58 cap al Vallès. La divisió seria d'uns deu quilòmetres, des de Santa Perpètua fins a Barberà. Trànsit encara ho està pensant i es podria mantenir un carril compartit, però sempre amb almenys dos a cada costat. 

Finalment, Trànsit també valora posar panells més lluminosos amb missatges més "incisius" per recomanar als conductors que prenguin vies alternatives en cas de congestió a l'AP-7. 

Protesta ciutadana amb tall a l'AP-7 per demanar seguretat

Paral·lelament, el moviment veïnal 'Mai més peatges', tallarà l'AP-7 a l'altura d'Aldea (Baix Ebre) el pròxim 30 d'abril per exigir a les administracions més inversions en la millora, manteniment i seguretat en la infraestructura. La previsió és que la protesta s'allargui durant una hora a partir de dos quarts de set de la tarda. No descarten la possibilitat que es concreti en una forma de mobilització híbrida, que inclogui talls i marxes lentes. Els episodis d'accidents i llargues retencions que els usuaris han patit especialment durant els últims mesos a l'AP-7 han reactivat aquest moviment veïnal que va lluitar al seu dia contra els peatges. Fa unes poques setmanes, els veïns van comparèixer al jutjat d'Amposta per ratificar i ampliar la denúncia que havien posat per les mancances de seguretat i manteniment de l'autopista a partir des que es van eliminar els peatges. Els protestants també rebutgen que l'AP-7 torni a ser de pagament i defensen que ha de ser un servei públic que funcioni adequadament.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!