Els sindicats més representatius del transport sanitari a Catalunya han convocat a una vaga partir del divendres 9 d'octubre als més de 5.000 treballadors del sector. La vaga, de moment indefinida, és una protesta contra la decisió anunciada per part de la patronal ACEA d’aplicar una retallada salarial, encara no quantificada, que es traslladarà a la nòmina a partir d’aquest mateix mes.
Ara fa tot just un any, sindicats, la patronal ACEA i el Departament de Salut de la Generalitat signaven un acord pel qual restituïen al personal dedicat al transport sanitari el nivell salarial anterior, la retallada del 3,5%, que es va aplicar a tot el sector des de l’any 2013. En aquella ocasió, l’acord --d’aplicació per a totes les empreses contractades i subcontractades per part del CatSalut-- es va assolir, precisament en el procés de mediació d’una altra vaga sectorial.
Les protestes de la vaga de l'any passat, se centraven en la pèrdua retributiva i exigien la introducció de millores en les condicions laborals recollides en un conveni que en aquell moment feia un any que es negociava i que, avui dia, continua sent objecte de negociació.
Acords que el Departament de Salut no compleix
Transcorregut només un any de la signatura d’aquell acord, ACEA anuncia una nova retallada salarial que es traslladarà a la retribució de les plantilles de les empreses contractades per la Generalitat per realitzar les funcions de transport sanitari. Una rebaixa que els sindicats denuncien que s’imposa en plena situació de crisi sanitària a conseqüència de la pandèmia de covid-19 i representa l’incompliment per part de la Generalitat i l’organització patronal dels acords assolits el setembre de 2019 per revertir les retallades salarials que el sector patia des de l’any 2013.
Des d'aquest dimecres, el sector viurà les primeres mobilitzacions reivindicatives. Els treballadors concentraran els seus vehicles davant la seu central del CatSalut, a la Travessera de les Corts, coincidint amb els diferents torns per dinar. Durant aquests torns, d’una hora, els professionals del transport sanitari, tot i no estar a disposició de les seves empreses, estan obligats a romandre amb els seus vehicles a la via pública. Fins divendres, aquesta aturada esdevindrà una acció de protesta.
¿Que denuncien des dels sindicats?
Quim Español, l'advocat del Col·lectiu Ronda i assessor de SITAC, un dels sindicats convocants de l’aturada, diu que la vaga "és conseqüència inevitable de la pretensió injusta i il·legítima de reduir la retribució d’uns professionals que des de l’inici de la pandèmia han realitzat enormes esforços per garantir l’assistència sanitària de tothom que ho ha necessitat, sovint en condicions denunciables de manca de mesures de seguretat i prevenció enfront de la possibilitat de contagi".
L’assessor també recorda que la vaga indefinida té com a rerefons, i a banda de la qüestió estrictament salarial, la manca d’avenços en la negociació de les condicions del nou conveni del sector del transport de malalts i accidentats que ha de substituir l’anterior, caducat des de fa dos anys però que encara s'aplica. "Gairebé 8 de cada 10 persones ocupades al sector treballa per a empreses privades al servei del CatSalut i la Generalitat, però les diferències entre les seves condicions laborals i les que recull el conveni de l’empresa pública són d’enorme magnitud en aspectes com ara jornada, guàrdies, horaris, seguretat, prevenció i, per descomptat, retribució, molt més baixa entre els operadors privats que presten aquest servei públic i essencial".
Pels representants de SITAC, la situació evidencia que "al sector del transport sanitari es viu una situació de cessió il·legal de treballadors i treballadores d’una dimensió sense parangó a cap altre sector". "Un 80% de les persones treballem per empreses privades que realitzen aquestes tasques per encàrrec i sota la direcció efectiva de les autoritats sanitàries públiques, que en tot moment controlen i garanteixen la prestació del servei", diuen. Un parer compartit pel seu assessor que constata que "actualment, és absolutament normal tenir dues persones fent exactament les mateixes tasques i amb idèntiques responsabilitats però amb condicions laborals i salarials completament diferents".
En aquest sentit, l’assessor de SITAC recorda que una seixantena d’empleats d’Ambulàncies Domingo, una de les principals licitadores del servei de transport sanitari a Catalunya, ja han interposat una demanda per cessió il·legal que es troba a l’espera de ser resolta pels tribunals. "Aquesta sentència pot suposar un veritable punt d’inflexió en la configuració d’un servei essencial per a la societat, que salva vides i on s’arrisca la pròpia diàriament, sovint amb la dramàtica manca de mitjans i mesures de seguretat que hem vist durant l’estat d’alarma sanitària", conclouen.
"De moment -afirmen des de SITAC- estem disposats a mantenir aquesta vaga durant el temps necessari davant els incompliments d’allò acordat i la pretensió de tornar a reduir els nostres salaris. I fins divendres, portant els nostres vehicles diàriament a les portes del CatSalut per advertir tothom que no estem disposats a esperar més per obtenir les condicions laborals que ens corresponen".