El traspàs de la infraestructura de l'R1 de Rodalies començarà el gener del 2025, segons han anunciat aquest dijous el Departament de Territori i el Ministeri de Transports —després d'una nova reunió de la comissió de seguiment per al traspàs de Rodalies que s'ha celebrat telemàticament, presidida pel secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, i la secretària general de Transport Terrestre, Marta Serrano—. La previsió és enllestir tota la documentació tècnica que analitza la infraestructura, elements de seguretat, senyalització i estacions de la línia al Maresme abans del 31 d'octubre i, un cop analitzada, elevar la proposta de traspàs als òrgans competents a principis de l'any vinent.
De la mateixa manera, els governs català i espanyol han fixat que el traspàs de la infraestructura de les línies Sant Vicenç de Calders-Barcelona (R2) i el Papiol-l'Hospitalet-Vic-Puigcerdà (R3) s'iniciarà el desembre del 2025. Així, l'anàlisi de les línies R2 i R3 es tancarà abans del 31 de desembre de l'any vinent. També s'ha acordat estudiar la inclusió de les infraestructures de l'R4 (Barcelona-Manresa-Lleida) i l'R16 (l'Aldea-Tortosa) en els trams a transferir a la Generalitat.
🚆 El traspàs de la infraestructura de l’R1 de Rodalies a la Generalitat s’iniciarà el gener vinent
— Territori (@territoricat) July 18, 2024
🤝 El @govern i l’Estat acorden també començar a tramitar el traspàs de les infraestructures de l’R2 i R3 abans del desembre de 2025
📲Tota la informació: https://t.co/yxro3wNvzw
El traspàs de l'operadora
Territori ha assegurat que "el traspàs de l'operadora és un altre dels aspectes del qual s'ha fet seguiment" i que es treballa en la definició dels elements substancials de l'operadora que substituirà Renfe com a prestadora del servei de Rodalies, així com en els seus estatuts. Pel que fa al Pla de Rodalies, es treballa en un nou pla d'inversió per al període 2026-2030.
Per la seva banda, Transports ha detallat que "ja existeix un principi d'acord per reforçar el finançament de Rodalies". Això inclou el traspàs dels fons necessaris per cobrir el dèficit d'explotació del servei el 2023, el pagament del deute del Pla d'Acció entre el 2016 i el 2023, els nous serveis de Rodalies Lleida i els plans alternatius de transport. A més, ha insistit en el fet que es fan les primeres passes en "la definició dels elements substancials de la nova societat mixta", una passa prèvia per determinar la seva forma jurídica. Sobre la qualitat del servei, s'ha acordat establir indicadors que permetin seguir el rendiment, incorporant un procediment de revisió dels seus estàndards.