Els treballadors del 112 a Reus han iniciat aquest divendres una nova vaga indefinida per exigir noves millores laborals i la internalització del servei. La plantilla preveu fer aturades de 72 hores durant tots els caps de setmana del mes d'agost, és a dir, des de les 8:00 hores del divendres fins a les 8:00 hores del matí de dilluns. Tanmateix, els serveis mínims imposats per la Generalitat són del 85%. L'objectiu de la protesta és pressionar la Generalitat perquè deixi d'externalitzar el servei, que actualment depèn de Ferrovial. Des del comitè d'empresa del 112 han denunciat que l'actual conveni "només atreu empreses paràsit que l'únic que busquen és fer números" i beneficiar-se'n. També insten l'empresa a complir amb les mesures laborals acordades l'any passat, on l'empresa va pactar un augment dels salaris d'un 3%. 

Alguns dels treballadors del 112 es manifesten davant l'edifici a Reus / ACN

Condicions insuficients 

El secretari del comitè d'empresa, Germán Kupfer Subi, ha denunciat que algunes de les condicions signades el 2022 "han quedat insuficients". A més, ha assegurat que altres de les mesures acordades, després d'una vaga que es va allargar durant set mesos —des de l'agost del 2021 fins al març del 2022—, "no s'estan complint". A partir d'aquest divendres comencen una nova aturada indefinida per exigir a l'empresa que doni continuïtat als acords que ja havien signat, així com les noves demandes. Entre elles, reclamen augmentar la plantilla per evitar la pèrdua de trucades d'emergències i acabar amb la sobrecàrrega de feina, reduir la jornada laboral per evitar riscos psicosocials, augmentar els plusos de nocturnitat i el d'idiomes.

Una de les pancartes que mostraven els treballadors del 112 a Reus / ACN

A més, els treballadors segueixen demanant al Govern la internalització del 112. "Ho estem demanant, perquè és lògic i perquè ha estat possible durant un temps", ha assegurat Kupfer Subi, en referència a abans del 2011, quan el servei encara depenia del Govern. "No entenem la reticència de la Generalitat a no fer un compromís ferm a la internalització, més enllà d'un estudi que digui si és viable o no fer-ho", ha criticat el secretari del comitè d'empresa. De fet, el 2022, el departament d'Interior ja es va comprometre a estudiar el cas i està previst que l'estudi estigui enllestit aquesta tardor.

Conflicte amb Ferrovial

L'origen del conflicte entre la plantilla del 112 i Ferrovial se situa l'abril del 2021, d'ençà que l'antiga empresa que s'encarregava del servei, Grupo Norte, es va declarar en concurs de creditors voluntari, segons ha detallat el comitè d'empresa. Segons afirmen, en aquell moment, la Generalitat va posar en marxa un procés d'assignació del servei d’urgència que, finalment, va recaure en Ferrovial, la mateixa empresa que gestiona el 061. Denuncien que aquesta companyia va decidir crear la marca Serveo i vendre'n un 75% de la propietat a Portobello Capital, que segons asseguren, és un fons de capital de risc.