154 minuts. O el que és el mateix: dues hores i trenta-quatre minuts. Aquest és el temps aproximat que tardaria un tren a recórrer la distància entre Barcelona i Andorra, segons ha anunciat la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura (FMSS). La unió ferroviària entre Andorra, la Seu d’Urgell, Alp i Barcelona costaria uns 688 milions d’euros i podria estar enllestida l’any 2030. Així mateix, entre la Cerdanya i la Seu el trajecte seria en vint-i-vuit minuts i entre la Seu i Andorra la Vella de catorze. L’enginyer Pau Noy, president de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, ha augurat que la demanda de viatgers podria ser superior als 7.000 diaris, acostant-se a una xifra diària de 7.500 passatgers.
La proposta en estudi per part de la Generalitat
Així ho ha assegurat Noy durant la presentació telemàtica de la proposta, ara en estudi per part de la Generalitat. Noy considera el projecte ferroviari “viable i necessari” per millorar la mobilitat amb el país veí, que rep “milions de visitants cada any”. L’enginyer, que ha realitzat l’estudi a partir de models de comportament de la demanda a la resta d’estacions catalanes, ha defensat el model de transport perquè “redueix a zero” les emissions climàtiques quan està electrificat, perquè “redueix a pràcticament zero” la sinistralitat i perquè “garanteix un accés sense embussos”.
El projecte preveu un traçat per la Vall del Segre, que és el traçat més fàcil, econòmic i, per tant, viable. Seguidament, una línia entre Alp i la Seu, en què caldria fer com a màxim un túnel d'un quilòmetre i, en una segona i tercera fase, pujar fins a Sant Julià i, posteriorment, Andorra la Vella i Escaldes, en aquest cas ja de forma soterrània amb un túnel de, com a mínim, cinc quilòmetres de distància. Noy ha afirmat que cada territori hauria de pagar la inversió que li pertoca, però que s’hauria de tractar com es pot ajudar Andorra, perquè considera que es podrien utilitzar fons europeus. El cost estimat de la connexió entre la Seu i Andorra seria d’uns 280 milions.
La ponència ha sorgit paral·lelament a l'estudi de viabilitat sobre la nova línia de tren que impulsa Ferrocarrils de la Generalitat de la qual el govern català n'adjudicarà la redacció de l'estudi a l'octubre. En aquesta conferència, Noy ha demanat convertir Catalunya en un territori "de trens" per, d'aquesta forma, "assegurar la mobilitat d'una forma diferent, sostenible i independent del petroli". A més a més, el president de la FMSS ha recordat els impactes positius del ferrocarril en contraposició al cotxe com són la reducció a pràcticament zero de l'accidentalitat, l'accés universal i un temps de viatge competitiu.