Un tren nocturn connectarà Amsterdam i Barcelona a finals del 2023 amb el suport de Brussel·les, segons ha anunciat aquest dimarts la mateixa Comissió Europea. L'executiu comunitari ha anunciat que cooperarà amb deu projectes pilot per establir nous serveis ferroviaris o millorar els ja existents, entre els quals hi ha la iniciativa belga-neerlandesa European Sleeper — que ja llançarà el servei de tren nocturn entre Brussel·les i Berlín el pròxim 25 de maig. La Comissió Europea també ha seleccionat un projecte de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) per connectar Catalunya amb el sud de França: Barcelona-Figueres-Tolosa i Barcelona-Figueres-Montpeller. Recordem que Renfe ha començat a provar la ruta de Barcelona a Lió per operar a França abans de l'estiu.

La iniciativa seleccionada per l'executiu comunitari connectarà Barcelona i Amsterdam amb un tren nocturn que aturarà a Brussel·les. En el seu lloc web, European Sleeper ja anunciava que veien "moltes oportunitats a l'Europa del sud". Una oportunitat que cristal·litzarà a finals d'aquest 2023, segons ha recordat aquest dimarts l'agència de notícies belga (que es diu Belga, de fet). L'empresa belga-neerlandesa debutarà el 25 de maig amb la ruta entre les capitals de Bèlgica i Alemanya, que s'allargarà fins a Praga (República Txeca) el 2024.

Mapa amb els deu projectes pilot per impulsar el ferrocarril transfronterer / Comissió Europea

Va ser el 2021 quan la Comissió Europea va identificar els diferents obstacles a l'explotació de les línies ferroviàries transfrontereres, com ara l'assignació de capacitat o la mala coordinació entre els gestors de la xarxa. Ara, els projectes pilots seleccionats aquest dimarts per l'executiu europeu han de permetre mostrar com superar els obstacles. "Són només un primer pas, amb l'objectiu de reunir una experiència valuosa per a projectes futurs", segons Brussel·les. Però el "suport" no serà pas monetari, ja que no es preveu cap finançament específic de la Unió Europea per a aquestes iniciatives pilot — tot i que hi ha possibles excepcions. L'eurocomissària de Transports, la romanesa Adina Valean, ha assenyalat que "la demanda de mobilitat verda està en constant creixement". "És per això que necessitem un mercat ferroviari que respongui molt millor i molt més ràpid, especialment per als llargs viatges transfronterers", ha afegit Valean.

La Comissió Europea ha ordenat els deu projectes per ordre de data d'inici prevista, de manera que el tren nocturn entre Amsterdam i Barcelona queda en la setena posició. La iniciativa d'FGC per connectar Catalunya amb el sud de França és la que més tard s'engegarà, ja que està en la desena i última posició. A la novena posició hi ha un projecte a l'estat espanyol, de l'empresa ferroviària ILSA: un nou servei Lisboa-la Corunya i Lisboa-Madrid.