Cinc viatges d'anada i tornada cada dia entre Barcelona i Madrid, però avui ja ha patit la primera avaria. La companyia francesa Ouigo, que ahir va aterrar a l'estat espanyol per oferir viatges amb tren d'alta velocitat low cost, ha tingut un contratemps aquest matí. La filial de la companyia de ferrocarrils SNFC ha patit un error mecànic d'un tren que ha sortit a les 10.40 h de l'estació de Sants. Posteriorment, s'ha produït l'avaria a l'altura del Prat de Llobregat i ha arribat a Saragossa cap a les 13.30 h, en comptes de les 12.03 h, una hora i mitja més tard.
La decisió ha impactat en l'operativa habitual prevista i ha obligat a circular per una via única en el tram entre el Prat i Sants, encara que poc després del migdia s'ha restablert el funcionament habitual, ja que s'ha pogut retirar el tren espatllat. D'altra banda, Renfe ha informat que l'incident també ha afectat la circulació de l'AVE, que ha patit retards puntuals.
Els passatgers s'han queixat de la manca d'informació que han rebut durant el procés en un primer moment i s'han dirigit a la finestreta de l'operadora. 70 passatgers, d'aquests 40 havien pujat a Barcelona i 30 a Saragossa, han optat per prosseguir amb altres trens de Renfe. La resta o bé han reclamat el reintegrament de l'import del bitllet o han esperat a un comboi alternatiu que ha sortit a les 13 h de la capital catalana. Ouigo ofereix serveis amb parades a Saragossa i Tarragona. Els combois uneixen les dues ciutats, Barcelona i Madrid, amb només dues hores i mitja a un preu a partir de nou euros, encara que els bitllets que es comercialitzen per aquest import són molt limitats.
El passat divendres, Ouigo va fer el viatge inaugural entre Madrid i Barcelona i la línia estarà operativa, almenys, els 10 anys que dura el contracte. De moment, l'empresa només operarà en aquesta, per posteriorment estendre la seva oferta a les línies amb València i Alacant (per a finals del 2021), i amb Còrdova, Sevilla i Màlaga (el 2022), fins a 30 freqüències. Més endavant, no descarta obrir línies amb el nord d'Espanya una vegada estigui acabada la infraestructura (la Y basca).
La tipologia del tren
La companyia opera amb 14 trens Alstom Euroduplex de doble pis, que circulen per primera vegada sobre les vies d'alta velocitat d'Espanya i que disposen de 509 places i un servei de bar a bord. Alstom serà també la companyia encarregada del manteniment. L'empresa, que ha invertit 600 milions d'euros per al desembarcament a Espanya, preveu crear més de 1.300 llocs de treball entre directes i indirectes i compta amb 40 maquinistes, tots ells espanyols. Confia a generar 150 milions d'euros l'any només amb l'impacte del turisme. Des del seu llançament el 2013, Ouigo ja ha venut 50 milions de viatges a França.