El corredor ferroviari Barcelona-Madrid és un dels que millor s'ha recuperat de la crisi de la covid-19, registrant un total de 5,6 milions de viatgers durant el 2021 i un 20% més de passatgers en aquest segon trimestre del 2022, comparat amb el mateix període del 2019. Un increment en l'ús del tren que ha provocat l'efecte contrari en el de l'avió, que ha perdut més de 12 punts de quota de mercat, segons mostren les principals conclusions de l'informe anual del sector ferroviari 2021, publicat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). En l'estudi també es valora positivament la liberalització del sector del tren amb l'arribada d'altres companyies com Ouigo, Avlo i, fa pocs dies, Iryo. Tot i l'entrada d'aquests nous operadors, amb quotes baix cost, el dossier de la CNMC ha detallat que Renfe no ha patit una caiguda de viatgers, sinó que ha aconseguit "una quota del 80,9% en el segon trimestre del 2022".
Amb l'inici dels serveis d'Ouigo i d'Avlo, la versió de baix cost de Renfe, que van oferir preus des de 7 euros per la ruta Barcelona-Madrid, molts viatgers van decidir escollir el tren com a mitjà de transport l'any 2021. Les xifres mostren una quota del 75,8% per al tren, mentre que l'avió es queda amb el 24,2% restant. Abans de la pandèmia, l'any 2019, el corredor ferroviari movia un 63,3% i l'aeri el 36,7%, una dada que reflecteix una pèrdua de 12,5 punts en l'ús d'aquest mitjà de transport.
El tren continuarà amb una tendència positiva
Segons les dades publicades, tot apunta que els usuaris continuaran escollint el tren com a mitjà de transport per fer la ruta Barcelona-Madrid. A més a més, la recent entrada de l'operadora Iryo també ajudarà a millorar aquesta tendència d'increment de passatgers per al tren. Cal recordar que es tracta del mitjà de transport menys contaminant i que, a curt termini, pretén augmentar les seves rutes arreu de l'Estat espanyol. De fet, en menys d'un any, està previst que les tres companyies ferroviàries noves també operin a València i Andalusia.
El sector ferroviari no atrapa les xifres prepandèmia a l'Estat espanyol
Tot i les dades optimistes del corredor Barcelona-Madrid, el sector ferroviari a l'Estat espanyol encara es manté en xifres inferiors pel que fa a abans de la pandèmia. De fet, va tancar l'any 2021 amb 324 milions de passatgers transportats, una xifra un 36,6% per sota que el 2019. El servei de Rodalies-Cercanías va ser el que va aportar més viatgers (un 87,7% del total), mentre que la Llarga Distància-Alta Velocitat es va situar al capdavant pel que fa a viatgers per quilòmetre (39,3% del total).
Concretament, la Llarga Distància d'Alta Velocitat va sumar 13,49 milions de viatgers el 2021, amb un increment del 77,4% respecte al 2020, però encara un 40% per sota del 2019. Pel que fa a les Rodalies-Cercanías, van registrar 284,1 milions de viatgers, quasi un 20% més que el 2021, però també es van quedar per darrere de les xifres prepandèmia amb un 36% menys que el 2019. Per la seva part, el transport de mercaderies va experimentar una gran recuperació l'any passat amb 10.432 milions de tones/km netes transportades (i 25,57 milions de tones netes transportades), un 11,4% més que el 2020 i amb uns nivells molt similars respecte el 2019. La quota de mercat de Renfe Mercaderies va ser del 56,6% el 2021.