La sala Civil del Tribunal Suprem (TS) ha elevat les indemnitzacions que cobraran 14 familiars de persones mortes en l’accident aeri, que va passar el 24 de març de 205, en la que van morir 150 persones, quan el copilot va estavellar intencionadament l’avió de la companyia aèria Germanwings als Alps francesos. Segons la resolució, feta pública aquest dimarts, el tribunal considera que l’increment sobre la indemnització resultat de l’aplicació del barem de la Llei sobre responsabilitat civil i assegurança en la circulació de vehicles a motor, en la redacció donada per la llei 35/2015, ha de ser del 50%, i no del 20% i del 10%. L’Audiència de Barcelona va aplicar aquesta rebaixa, quan va corregir la resolució de jutjat mercantil 8 de Barcelona, que el 2018 va donar la raó a les famílies, i va aplicar un 50% al barem, que ara valida el Suprem. Les quantitats les hauran d’abonar la companyia i la seva asseguradora, Allianz.
Així, la sala estima el recurs extraordinari per infracció processal que van interposar les 14 famílies, en el qual al·legaven que l’Audiència de Barcelona havia vulnerat el principi de total indemnitat del perjudicat en utilitzar la llei 35/2015 per fixar la quantia de les indemnitzacions, i a més, que aquestes “eren arbitràries i injustificadament reduïdes”. L’Audiència de Barcelona va utilitzar com a criteri orientatiu el citat barem i va aplicar el 25% previst per la concurrència de circumstàncies excepcionals i un increment addicional d’un 20% en els supòsits que la víctima del sinistre convisqués amb els perjudicats i d’un 10% en els casos en què no es constatés aquesta convivència.
Un percentatge esquifit
Pel Tribunal Suprem, la utilització d’aquest barem no és, en sí, contrari al principi d’indemnitat del perjudicat, però afegeix que “el percentatge d’increment aplicat respecte de les quanties que resultarien de l’aplicació d'aquest, sí vulnera el principi de total indemnitat del perjudicat”, com han denunciat les famílies. En aquest cas, el Suprem precisa que “el minso percentatge d’increment de la indemnització respecte de la quantia que resultaria de l’aplicació del barem de la llei 35/2015 (un 20% en uns casos i un 10% en d'altres) suposa una desproporció contraria el principi d’indemnitat del perjudicat”.
Un cas extremadament dolorós
Hi afegeix que un percentatge tan reduït d’increment de la indemnització respecte de la qual resulta de l’aplicació d’aquest barem suposa que “aquesta indemnització gairebé no es diferencia de la que és procedent concedir en un supòsit d’accident de circulació de vehicles a motor”. I sosté: “No es rescabala, per tant, el dol patològic propi de la pèrdua d’una persona estimada en un sinistre d’aquestes característiques, de caràcter catastròfic i connotat de circumstàncies extremadament doloroses, més encara en un cas com el d’aquest litigi, en el que el sinistre no va ser accidental, sinó que es va deure a l’acció deliberada d’un dels membres de la tripulació”.
Per tot això, el tribunal conclou que hi ha hagut una infracció processal i corregeix la sentència de l’Audiència de Barcelona, només en l’increment de les indemnitzacions a aquestes famílies que ho han demanat.