El telèfon d'informació a la ciutadania de la Generalitat, el 012, ha passat a ser gratuït des d'aquest dimecres. L'objectiu és reduir la bretxa digital en l'accés als serveis públics, segons apunta el Departament de la Presidència aquest dimecres en un comunicat. Aquesta mesura, impulsada per la Secretaria de Telecomunicacions i Transformació Digital, busca millorar els principis d'igualtat, accessibilitat i agilitat d'un servei que "no hauria de ser un obstacle" per a qualsevol persona que necessiti atenció. El cost del servei l'assumirà la Generalitat i es preveu un desemborsament aproximat d'1,2 milions d'euros que poden variar en relació amb el nombre de trucades que s'enregistrin.
Fins ara, el cost de trucar al 012 era una tarifa plana d'entre uns 0,43 € i 0,83 € en funció de l'operadora que es tingués. Ara que és gratuït, la Generalitat assenyala que si l'operadora cobra per la trucada, s'ha de fer una reclamació. Si el proveïdor rebutja la reclamació o no dona resposta en el termini de 30 dies, les autoritats catalanes recorden que és procedent presentar una reclamació davant l'Agència Catalana del Consum (ACC).
El Govern vol amb accions com aquesta "atendre a tots els col·lectius, especialment als més vulnerables, a més de desenvolupar un pla per a superar la bretxa digital i avançar en la plena igualtat d'oportunitats". El canvi s'emmarca en el Model d'Atenció Ciutadana de l'Administració que es va aprovar en 2023 i, com va avançar la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, es contemplava que al cap d'un any el 012 adquirís caràcter gratuït. També es va"barallar" la gratuïtat del 061, que és competència estatal, si bé Plaja va afirmar que el govern espanyol ho va descartar.
A partir d'avui, el telèfon d’atenció ciutadana 012 passa a ser gratuït.
— Generalitat de Catalunya (@gencat) July 10, 2024
A part de demanar informació, també pots:
📂 Conèixer l’estat d’un tràmit.
💶 Pagar impostos o sancions.
📅 Reservar cita a les oficines d’atenció ciutadana.
👩🏽💻 Obtenir suport per fer gestions en línia. pic.twitter.com/FFQzWN4YPj
El servei 012 de la Generalitat de Catalunya ofereix atenció al ciutadà de manera general i especialitzada pels dubtes i necessitats que presenti; durant els dies laborables, de 8.00 h a 22.00 h, de dilluns a divendres no festius. A través d'aquest telèfon es pot obtenir informació sobre l'estat d'un tràmit administratiu propi, pagar impostos o sancions, reservar cites a les oficines d'atenció a la ciutadania o aconseguir suport tècnic o la guia d'un treballador públic per fer gestions en línia. Des de fora de Catalunya, el telèfon d'atenció és el 932 142 124 i des de l'estranger el 00 34 932 142 124.
A partir d'avui, el telèfon 012 serà gratuït per a tota la ciutadania. Una mesura que facilitarà l'accés als serveis públics i aproparà l'Administració a la ciutadania.
— Laura Vilagrà Pons (@LauraVilagra) July 10, 2024
📲 https://t.co/nDryPngqNq pic.twitter.com/VqLEcZPQMw