El 2020 està resultant un any complicat en molts sentits. També per a la indústria del turisme mundial, que ha vist com el coronavirus hi ha impactat de ple. De fet, es calcula que el turisme mundial ha perdut uns 270.000 milions d'euros (320.000 milions de dòlars) en els últims cinc mesos en exportacions i més de 120 milions de llocs de treball, segons l'ONU.
El secretari general de l'organització, António Guterres, ha dit en una roda de premsa que el turisme és el tercer sector d'exportació més gran de l'economia mundial, per darrere dels combustibles i productes químics, i el 2019 va representar el 7% del comerç mundial. Així, tal com ha recordat, el turisme dona feina a una de cada 10 persones i proporciona ocupacions a centenars de milers més. A més d'impulsar economies, "permet que les persones experimentin algunes de les riqueses culturals i naturals del món i acosta les persones entre si, destacant la humanitat comuna", ha exposat.
Però amb la crisi del coronavirus, els confinaments i les quarantenes obligatòries han tingut un impacte important en l'economia del sector. De fet, Guterres ha exposat en aquest sentit que ha estat un "gran impacte" per a les nacions desenvolupades, però també "per als països en desenvolupament, és una emergència, particularment per a molts petits Estats insulars en desenvolupament i països africans".
Cal tenir en compte que per a alguns països el turisme representa una part important del PIB. La cap d'intel·ligència de mercat i competitivitat de l'Organització Mundial del Turisme de l'ONU també ha dit, segons recull l'agència de notícies Associated Press, que els 270.000 milions en exportacions perdudes de gener a maig són tres vegades el que es va perdre durant l'any 2009, en plena crisi financera mundial
Caiguda del turisme d'un 30%
El mes de març l'Organització Mundial del Turisme (OMT) va publicar la seva avaluació del possible impacte del coronavirus en el turisme internacional. Aleshores, el factor nou era que no s'havien introduït mai tantes restriccions a l'hora de viatjar pel món com ara. Precisament per aquest motiu, els confinaments i les quarantenes que demanen alguns països van fer elevar els pronòstics fins a un 20% i un 30% en la caiguda d'arribades internacionals aquest 2020.
Ara bé, l'organització ja va advertir aleshores que l'impacte podria ser més gran, ja que la comunitat mundial s'enfronta a un repte social i econòmic sense precedents.
L'estratègia de les aerolínies
I si el turisme hi surt perdent, també les companyies aèries. Tot just ara, algunes aprofiten diferents mètodes per intentar sobreviure amb ofertes econòmiques i descomptes que animin els viatgers. Iberia ha llançat una campanya protagonitzada per la baixada de preus als bitllets, però també per la flexibilitat per canviar les dates del viatge o fins i tot la destinació, qüestió important en una època en què regna la incertesa pels rebrots.
Però no és l'única. L'aerolínia irlandesa de baix cost Ryanair ha anunciat la seva promoció més important, amb la qual oferirà un milió de bitllets amb tarifes especials des dels cinc euros durant les pròximes 48 hores.