Les plataformes de VTC Uber i Cabify deixen l'activitat a Barcelona. Les companyies ho han anunciat aquest dijous a través de dos comunicats. "De moment hem perdut. No hi ha res irreversible, però mentre el decret estigui en vigor no podem operar", lamentava el portaveu d'Uber a l'estat espanyol Yuri Fernández, en declaracions a RAC1.
Ante las restricciones a las VTC aprobadas por el Govern de Cataluña, nos vemos obligados a suspender el servicio de UberX en Barcelona a partir de mañana. Muchas gracias a los miles de usuarios y conductores que habéis confiado en nosotros https://t.co/efbiehknxE pic.twitter.com/Ja0WYOsLzk
— Uber España (@Uber_ES) January 31, 2019
"El nou decret que ens obliga a esperar 15 minuts és únic a Europa. Això ens fa impossible seguir operant perquè el servei no és viable", explica Fernández, qui afegeix que qualsevol temps d'espera és contrari al funcionament del servei de VTC.
Pel portaveu d'Uber, no cal "eliminar un sector" per fer-ne un altre de possible. "Hi ha més sortides. S'hauria de començar un procés de negociació amb les dues parts", assenyala i recorda que la majoria de països europeus han optat per "posar normes als conductors però no els fan la feina impossible".
"Davant les restriccions a les VTC aprovades per la Generalitat de Catalunya, ens veiem obligats a suspendre el servei de UberX a Barcelona", han explicat en un missatge a Twitter. "A Uber volem que existeixi una regulació. El nostre objectiu és convertir-nos en un aliat a llarg termini de les més de 600 ciutats en les quals operem. I Barcelona no és una excepció", han volgut deixar clar.
Però les coses no han anat com Uber voldria. "Per a contribuir a la vida d'una ciutat, necessitem una regulació justa. En el cas de Catalunya, una regulació que tingui en compte als milers de conductors i usuaris de les VTC, que avui veuen desaparèixer el seu mitjà de vida i la seva llibertat de triar com es mouen per la seva ciutat. L'obligació d'esperar 15 minuts per a viatjar en una VTC no existeix en cap lloc d'Europa i és totalment incompatible amb la immediatesa dels serveis sota demanda, com UberX", han ressaltat.
Per altra banda, la companyia Cabify ha lamentat en un comunicat que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, hagi "cedit davant la pressió i les exigències del sector del taxi, perjudicant greument l'interès ciutadà".
La plataforma de VTC assegura que la regulació té l'objectiu únic d'expulsar Cabify i les seves empreses col·laboradores de Catalunya a base d'aplicar mesures "artificials i altament restrictives" que "destrueixen" un mercat gràcies al qual s'havien generat més de 3.000 llocs de feina.
Les dades
Els VTC que operen a través de l'aplicació de Cabify han fet públiques unes dades que posen en dubte la seva viabilitat després de l'aprovació del nou decret pactat amb els taxistes per regular el sector.
Segons l'informe, el 99,5% dels viatges de Cabify estan per sota dels 15 minuts d'espera i només un 10% dels trajectes supera els vuit minuts de precontractació.
Entre totes les peticions que registra l'aplicació, tan sols el 3% són sota reserva, l'única modalitat que ofereix actualment la plataforma que permet sol·licitar amb més de 15 minuts d'antelació els serveis