Els joves de 17 anys podran conduir sempre que vagi acompanyat d’un adult que sigui conductor experimentat. Així ho ha acordat el Consell de la Unió Europea, l’organisme que reuneix als representants dels 27 membres, i el Parlament Europeu, òrgan legislatiu de la UE gràcies a un pacte polític per actualitzar la directiva sobre permisos de circulació i les noves mesures relacionades amb el carnet de conduir. Aquesta mesura forma part de la reforma integral sobre aquests permisos, que té com a objectiu reforçar la seguretat viària a Europa i abordar l’escassetat de conductors en sectors professionals. Perquè amb la nova normativa també es rebaixa dels 21 als 18 anys l’edat en què es podrà obtenir el permís de conduir vehicles pesants, com camions, i deixen oberta la possibilitat que també ho puguin fer els menors de 17 anys si van acompanyats i condueixen dins del territori del seu país. A més, l’acord també inclou reduir l’edat mínima per obtenir el permís de conducció d’autobusos de 24 als 21 anys.
Quatre anys per aplicar-les
Aquest acord polític ha de ser ratificat ara formalment pel Consell de la UE i el Parlament Europeu, i a partir d’aquest moment, els estats membres tindran un termini de quatre anys per adaptar la seva legislació i preparar-se per la seva aplicació. Per pal·liar l’escassetat de conductors professionals, els països de la UE tindran aquesta flexibilitat de rebaixar l’edat per treure’s el carnet de conduir per camions o furgonetes a 17 anys, sempre que vagin acompanyats per un conductor amb experiència. L’acord també inclou que els permisos de conduir per cotxes i motocicletes tinguin una validesa de 15 anys. Els països de la UE podran reduir aquest període a 10 anys si el permís pot utilitzar-se com a document nacional d’identitat, mentre que els permisos de conduir per camions i autobusos s’hauran de renovar cada cinc anys. Els països de la UE també podran retallar la validesa dels permisos de conduir per conductors de major edat (a partir dels 65 anys).
Carnet digital vàlid per tota la UE
L’acord també assenta les bases per a la implementació d’un carnet de conduir europeu, vàlid per a tots els països de la UE, que tindrà una versió digital, i que estarà disponible per als telèfons intel·ligents (smartphones) amb tecnologia moneder electrònic comunitari. Els estats membres disposaran de cinc anys i sis mesos després de l'entrada en vigor de la nova normativa per implementar-la. Tot i això, els eurodiputats van assegurar que els conductors seguiran tenint dret a sol·licitar un permís de conduir físic.
Enduriment en l’obtenció de llicències
Tot i que es proposa la reducció de les edats mínimes per obtenir els permisos de conduir citats, també s’han endurit les condicions per obtenir-lo. D’una banda, abans d’aconseguir-lo per primera vegada, s’exigirà un reconeixement mèdic que inclogui una avaluació de la vista i de l'estat cardiovascular. Tot i això, per a conductors de turismes i motocicletes, els països de la UE poden optar per substituir el reconeixement mèdic per formularis d'autoavaluació o, en cas de renovació del permís de conduir, per altres mesures alternatives. A iniciativa dels eurodiputats, les autoritats nacionals s'animaran a conscienciar la població sobre les normes mínimes d'aptitud física i mental per a la conducció.
També s’establirà un període de prova d’almenys dos anys pels nous conductors, i també estaran subjectes a normes i sancions més estrictes per no utilitzar el cinturó de seguretat o els sistemes de retenció infantil, i també per conduir sota els efectes de l’alcohol. En aquest sentit, els eurodiputats animen als països de la UE a aplicar una política de tolerància zero amb l’alcohol i les drogues, que prohibia el seu consum a tots els conductors.
Ús del mòbil i conducció en condicions perilloses
En la nova normativa, els eurodiputats també han introduït nous requisits perquè els conductors estiguin més ben preparats per a situacions reals de conducció i desenvolupin una conscienciació adequada sobre els riscos de vianants, nens, ciclistes i altres usuaris vulnerables de la via pública. Per obtenir el permís de conduir, el conductor ha d'aprendre sobre l'ús segur del telèfon al volant, els riscos d'angle mort, els sistemes d'assistència al conductor, l'obertura segura de portes i la conducció amb neu i superfícies relliscoses.
Objectiu de morts zero
L’objectiu de la UE és millorar la seguretat de tots els usuaris de la via pública i apropar-se el màxim possible a les zero morts en el transport per carretera per al 2025 (projecte anomenat ‘Visió Zero’), que vol acabar amb la impunitat de la conducció temerària, entre altres objectius. Gairebé 20.000 persones van morir en accidents de trànsit a la UE en el 2024, i tot i que les morts en carretera van disminuir un 3% respecte de l’any anterior, el ritme general de millora segueix sent massa lent. Amb les noves normes acordades, els legisladors europeus volen fer un pas endavant. “La nova directiva sobre el permís de conduir facilita la vida de les persones: és més digital, més flexible i amb menys burocràcia. Al mateix temps, enviem un senyal clar de més seguretat viària, en línia amb Visió Zero: menys accidents, menys ferits i menys morts a les nostres carreteres”, afirma Jutta Paulus, la ponent del Parlament Europeu dels verds alemanys. “A més, introduïm normes uniformes a tot Europa i facilitem l'accés dels joves a la professió de conductor. A més, reforcem els nostres serveis voluntaris de protecció civil i abordem l'escassetat de treballadors qualificats al sector del transport. Per acabar, garantim que el dret a conduir no es vegi restringit pels llargs terminis de tramitació”.