La Unitat de suport a l'alumnat en situació de violència (Usav) ha rebut aquest curs 2022-2023 un total de 1.545 casos de possibles situacions de violència a l'àmbit escolar, segons ha explicat en una entrevista a Europa Press la directora general d'Alumnat de la Generalitat, Anna Chillida. D'aquest gran volum de denúncies, la majoria són per bullying, amb 682 casos comunicats. Aquestes dades contrasten amb les del curs anterior, quan del setembre del 2021 al setembre del 2022 hi va haver un total de 863 casos de violències comunicats.
Chillida ha exposat que la intenció d'aquesta unitat és que els alumnes, els equips directius, els docents i les famílies comuniquin una "possible situació de violència" que hagin pogut detectar en un centre educatiu. Del setembre del 2022 al 17 de juliol del 2023 la Usav ha rebut 682 casos d'assetjament entre alumnes; 445 de maltractament infantil i adolescent; 229 de violència masclista; 131 a la categoria 'Altres', com l'exercida amb la finalitat de robatori; 48 sobre salut mental —que inclou intents de suïcidi, suïcidis consumats o violència derivada d'un trastorn mental—, i 10 de racisme.
Així, la violència predominant és el bullying i inclou "diferents graus" d'assetjament, que pot ser psicològic i també físic; i per darrere hi ha el maltractament infantil i adolescent —en l'àmbit familiar— i la violència masclista —com a fills de mares víctimes de violència masclista o casos de mutilació genital femenina.
Per què hi ha un augment?
Comparant les dades de 2022 amb les d'aquest any, és possible preguntar-se: per què aquest augment? Chillida apunta el fet que hi ha una "major sensibilització en veure situacions de violència" per part de la societat, així com un coneixement més gran de què implica una situació de violència i reconèixer-la quan passa. A més, ha valorat que l'"esforç" perquè la Usav sigui un recurs més conegut per part de la comunitat educativa ha contribuït també que es detectin més casos.
Les denuncies per possibles casos d'assetjament no només es poden realitzar durant el període escolar, sinó durant tot l'any, fins i tot durant juliol i agost, gràcies al fet que el telèfon, el correu i l'aplicació de la unitat estan actives durant aquest període. Chillida ha explicat que davant d'un cas de violència, cal contactar amb la Usav per telèfon, e-mail o l'aplicació, s'explica el cas "sigui en primera persona o com a testimoni", i un tècnic d'igualtat o un psicòleg recull la informació i gestiona el cas amb la comunitat educativa.