Les universitats de Barcelona, Girona i la universitat Rovira i Virgili de Tarragona implementaran programes de formació per a joves amb discapacitat intel·lectual durant el curs que ve gràcies a una iniciativa de la Fundació ONCE. Aquest és el quart any consecutiu que es duu a terme la iniciativa, que compta amb el suport financer de Fons Social Europeu, a través del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil (POEJ).

El programa, dirigit a totes les universitats espanyoles i centres adscrits, ha seleccionat 23 entitats acadèmiques amb l'objectiu principal d'implicar-les en la inclusió de joves amb discapacitat intel·lectual. A més de les tres universitats catalanes, entre les seleccionades n'hi ha cinc madrilenyes, sis andaluses, dues valencianes, així com set universitats més d'altres punts de l'estat.

En l'edició anterior, també 23 universitats van participar en la iniciativa i van permetre a 336 joves amb discapacitat intel·lectual beneficiar-se del programa, que en acabar aquesta quarta edició se sumaran fins a ser prop de 1.200 els joves amb discapacitat intel·lectual que s'hauran beneficiat d'un grau superior.

Una persona estudiant. / Unsplash

La inclusió dels joves amb discapacitat

L'accés a l'educació superior de les persones amb discapacitat intel·lectual resulta encara insignificant, i això afecta a la seva inclusió social. La presència de persones amb discapacitat intel·lectual en l'educació superior es limita a casos aïllats, per la qual cosa no hi ha dades estadístiques que permetin conèixer en profunditat la realitat.

A escala global, les persones amb discapacitat només estan representades en un 1,7% en estudis universitaris de grau, un percentatge encara menor en màsters, postgraus i doctorats. Només entre el 5 i el 6% tenen estudis universitaris avui a Espanya, tot i que l'Estratègia Europea 2020 es planteja assolir un objectiu del 40%.