Diversos usuaris de Rodalies de Catalunya han denunciat aquest dijous a través de les xarxes socials que s'estaven produint més incidències, de les ja habituals en el servei, i acusen els treballadors de Renfe i Adif de dur a terme una "vaga encoberta", prèvia a la primera jornada de vaga que començarà aquest divendres, com a protesta pel traspàs pactat entre PSOE i ERC. Fonts pròximes a la companyia han admès les incidències i apunten que es podria tractar "d'accions prèvies" a la vaga que s'inicia demà i es repetirà 4 jornades més; el 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre, just abans del pont de la Puríssima. Els sindicats han advertit que a Catalunya la convocatòria pot tenir una "major incidència" perquè els serveis mínims, del 66% en hora punta, es van comunicar tard.
Provocar problemes com... Fer vaga? Fer vaga encoberta? 🤔
— Marc Sediciós (@Calcat601) November 23, 2023
Pel que sé, la formació és un any, any i mig. Tenim temps per formar-los.
avui a Montmeló ja no hem pogut pujar. Ni bondia ni hosties, esteu fent vaga encoberta! pic.twitter.com/by2ltTXm13
— anahelenada (@anahelenada) November 23, 2023
Sembla que aquesta setmana estigueu ja fent una vaga encoberta. Sempre a favor de les vagues pels drets de les treballadores, però això vostre @rodalies ja passa de taca d’oli i més quan encara no hi ha RES concretat. Teniu feina @govern. Una vergonya. https://t.co/cAJgOROjgQ pic.twitter.com/NodIqurca2
— Paula Herreros Serravinyals (@ppaulaherreros) November 23, 2023
Sembla que aquesta setmana estigueu ja fent una vaga encoberta. Sempre a favor de les vagues pels drets de les treballadores, però això vostre @rodalies ja passa de taca d’oli i més quan encara no hi ha RES concretat. Teniu feina @govern. Una vergonya. https://t.co/cAJgOROjgQ pic.twitter.com/NodIqurca2
— Paula Herreros Serravinyals (@ppaulaherreros) November 23, 2023
Jornada complicada a Rodalies
Nombrosos usuaris de Rodalies han alertat a través de X, que els trens no han passat a l'hora prevista, i tampoc no hi havia informació sobre la freqüència dels trens, ni la supressió de trajectes, altres viatges, com els de Tarragona i Barcelona, s'han allargat 40 minuts més de l'habitual, superant fins i tot les dues hores. La presumpta "vaga encoberta" ha coincidit amb una avaria a la catenària a l'estació de l'R11 a Maçanet, que també ha provocat retards de fins a 45 minuts. Segons ha informat Adif, la incidència ha estat fruit d'una manca de tensió a la catenària de l'estació. Els combois han hagut de circular per via única mentre els tècnics treballaven per resoldre-la.
Renfe ha sortit al pas de la polèmica, i el responsable de la companyia a Catalunya, José Bravo, ha negat cap mena de vaga encoberta. "Avui no hauria de passar res perquè la vaga és demà", ha assenyalat en declaracions a Catalunya Ràdio. Segons Bravo, l'acord signat entre els dos partits de govern a Catalunya i a l'Estat suposa una "agressió al model" de Renfe i Adif i tot i que no es coneix encara la lletra petita de l'acord ha negat que sigui una vaga preventiva.
Serveis mínims per la vaga
En les últimes hores, els comitès d'empresa de Renfe i Adif han criticat que els serveis mínims per als cinc dies de vaga contra el traspàs del servei a la Generalitat són "abusius", ja que estableixen una activitat "per sobre de la que es desenvolupa en l'actualitat" i, per tant, es cobreix "quasi el 100% de l'activitat real". Al conjunt de l'Estat, els serveis mínims a Cercanías serà del 75% en hores punta i la meitat en la resta de franges, i del 65% en Mitja Distància i 72% en Llarga Distància i AVE. Pel que fa a Catalunya, els serveis mínims són del 66% en hora punta i 33% en hores vall. En un comunicat, els sindicats han retret a la Generalitat el retard en la publicació dels serveis mínims i avisen que la protesta causarà "una major incidència" i un "caos en la prestació del servei". Amb tot, els representants dels treballadors a Renfe i Adif han recomanat als usuaris de tot l'Estat que aquest divendres busquin "un mitjà de transport alternatiu" per evitar sortir perjudicats en els seus desplaçaments previstos.
D'altra banda, els treballadors rebutgen que l'acord entre el PSOE i ERC suposa la "segregació" de Renfe i d'Adif, ja que el document recull, segons assenyalen, que la plantilla, les infraestructures i el material passaran a formar part d'una tercera empresa mixta "amb la Generalitat com a soci majoritari". Fonts de la Generalitat van apuntar en les hores posteriors a l'anunci de l'acord que la societat mixta seria del 50% amb el govern espanyol amb un president designat per l'Executiu català i que disposarà d'un vot de qualitat. La societat mixta assumiria, de moment, la gestió integral de l'R1, R2sud i R3, línies que només transporten viatgers i per on no circulen trens de mercaderies. Els sindicats afirmen en el comunicat que l'acord "suposa anar contra els drets de les persones treballadores que tants anys de lluita han costat consolidar" i que es trencaria el sistema de mobilitat laboral de la plantilla.